Followers

Monday, July 23, 2012

Catatan Ramadan (6)


Berbuka Bersama Ayah Ibu

Alhamdulillah,sudah masuk dua hari (Ahad-22hb 07 2012/2 Ramadan 1433H) berpuasa,semoga di terima segala amalan kita dan segala aktiviti yang kita lakuakan di kira ibadah oleh Allah SWT. Indahnya Ramadan bila kita dapat bersama-sama dengan keluarga lebih-lebih lagi dapat berbuka puasa denga Ayah dan Ibu.

Ya..Syukur masih dapat menatap wajah kedua ibu bapa.Dalam usia yang sudah lanjut mereka dapat melaksanakan puasa dengan sabar dan tabah.”Ya..Allah Ampuni kedua ibu dan bapa ku,Ampunilah kedua-duannya,berikanlah kesihatan dan kebaikan kepada kedua-duannya..”.

Ayah ibu,itulah mereka sejak kita di lahirkan hinggalah kita sudah dewasa dan mempunyai rumahtangga,dan kini mereka sudah berusia lanjut,masih tidak jemu-jemu melayan kita,melihat layanan mereka pada anak-anaknya yang datang untuk berbuka puasa sangat menyentuh hati.Tidak pernah berubah dari usia kecil hinggalah sudah berumahtangga.Tetap sama,sampai kadang-kadang dia asendiri lambat makan kerana dek’ melayan anak-anak.



Sesungguhnya emak tersangat baik pada saya,emak layan saya sama macam saya masih kecil lagi.Begitu bapa,saya dapat merasainya.Bagaimana perasaan saya seandainya tika dan saat ini,emak dan bapa tidak bersama-sama berbuka puasa.”Ya..Allah..tidak dapat aku bayangkan situasi itu..Ya Rabb..kuatkanlah aku..”.

Sedikit emosi kali ini,seorang anak mengenang kebaikan kedua ibu bapa yang semakin berusia. Namun kasihnya pada anak tidak pernah berubah.Sambil makan berbuka puasa,fikiran melayang-layang mengimbau saat kecil,panggilan emak mengejutkan bersahur masih terngiang-ngiang di benak fikiran ini.Menyediakan juadah sahur seawal tiga atau empat pagi,tanpa rasa jemu dan malas. Sehingga kini pun begitu biar pun hanya berdua.

Ya..itulah tugas seorang isteri juga sebagai emak kepada anak-anaknya.Sungguh besar pengorbananmu emak....Begitu pula bila menatap kedut wajah bapa yang semakin sakit-sakit badan.Makan sedikit,sekadar cukup apa yang ada,tidak seperti yang muda-muda ini,Makan selagi perut mampu menampung makanan,selagi itulah terus di isi.



Khayalan ini,terganggu dengan karenah kedua putera dan puteri yang sedang asyik dengan makanannya.Seronok melihat karenah mereka berdua.Macam mereka berdua berpuasa pula.Semoga kedua-duanya nanti menjadi anak yang soleh dan solehah.Amin..!.Syukur,dapat berbuka puasa dengan Ayah dan Ibu hari ini.Sempat mengambil beberapa gambar untuk kenangan masa hadapan.

Semoga diterima segala amal bakti kita oleh Allah SWT.

Amin Ya Rabb...!!!

Jom Membaca...Jom Menulis...!

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA