Followers

Tuesday, July 31, 2012

Catatan Ramadan (15)




Fasa Pertama Pergi Fasa Kedua Datang

Alhamdulillah dengan rahmat dan kasih sayang Allah SWT dapat bertemu lagi pada kali ini. Sudah sebelas hari kita berpuasa,bermakna kita telah memasuki fasa yang kedua dalam bulan Ramadan ini iaitu fasa menerima keampunan Allah SWT (maghfirah).Setelah 10 hari dengan izin-Nya kita dapat melepasi fasa pertama,yang mana di dalamnya rahmat Allah SWT sentiasa melimpahi hidup kita,mudah-mudahan.Seterusnya agar kita istiqamah dengan apa yang kita lakukan di sepanjang fasa yang pertama.

Maka berbanyak-banyaklah kita memohon keampunan dari Allah SWT, peluang yang Allah SWT berikan pada kita ini janganlah di Persia-siakan begitu sahaja.Perbanyakkan istighfar dan taubat kepada-Nya.Kerana dengan memohon keampunan darinya,segala silap salah kita pada-Nya, akan di ampunkan oleh Allah SWT. Inilah peluang terbaik untuk kita meminta pengampunan sebanyak-banyak pada-Nya. Setiap antara kita,tidak pernah sunyi dari melakukan noda dan dosa.Dosa sebanyak mana pun, Allah SWT akan ampunkan dengan rahmat dan kasih sayangnya.

Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun;                                 

“Dan hendaklah engkau memohon ampun kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah adalah amat Pengampun, lagi amat Mengasihi”. (Surah an-Nisaa: 106)

Nabi saw sendiri setiap hari memohon keampunan dari Allah SWT,itu seorang Nabi saw yang di jamin masuk syurga itu pun memohon keampunan dengan beristighfar satu hari tujuh puluh kali. Kita?.Bagaimana dengan kita,yang sering leka dan khayal dengan hasutan dan tipu daya dunia ini. Malah Nabi saw ada mengatakan dalam sabdanya yang bermaksud;

Nabi saw. bersabda, “Demi Allah, sesungguhnya aku beristighfar (meminta ampunan) dan bertaubat kepada Allah dalam satu hari, lebih dari tujuh puluh kali.” (HR Bukhari)

Dalam bulan Ramadan ini lah sepatutnya kita berlumba-lumba membuat amal kebajikan dengan berterusan. Mudah-mudahan dengan melakukan kebaikan itu dapat menampung amal kejahatan yang kita lakukan selama ini. Dosa kecil atau besar yang kita lakukan,jangan lah angggap sesuatau yang remeh. Ia akan mengakibatkan kita akan menerima balasan Allah SWT kelak di akhirat. Janganlah kita bertangguh-tangguh dalam bertaubat kelak juga akan rugi di sana.

Justeru itu,fasa kedua ini,sama-sama lah kita manfaatkan,dengan mengharap  kasih saying dan keampunan dari Allah SWT.Kerana sesungguhnya hanya Allah SWT tempat segalanya kita bergantung.Dia lah yang maha mendengar segala rintihan hatu nurani kita,Dial ah yang selayaknya kita ingati dan mohon pengharapan setiap waktu dan detik yang kita lalui. Siapa lagi yang mampu mendengar rintihan kita saban hari,waktu dan detik jika bukan Dial ah Allah SWT yang Maha Pengampun dan Maha Mengasihi.

Semoga Allah SWT memberikan kita taufik dan hidayah setiap masa,Rahmat dan Kasih Sayang-Nya terus tertumpah kepada setiap diri  kita. Juga segala taubat-taubat kita di terima oleh Allah SWT sebagai taubat nasuhah.Amin..!!!.

Amin Ya..Rabb..!!!.

Jom Membaca..Jom Menulis..!

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA