Followers

Tuesday, August 14, 2012

Catatan Ramadan (30)


Musibah

Selamat berpuasa semua;

Ramadan indah jangan di cemari dengan perlakuan songsang dan tidak bertamadun. Mohon pengampunan pada Allah SWT dengan kesungguhan. Sepuluh terakhir menjanjikan malam yang agung. Usah di cemari malam-malam akhir dengan kerosakan keindahannya. Cahaya akan menerangi diri jika terus istiqamah di bawah nya. Semoga kita antara hamba-hamaba yang terpilih bagi merai cinta malam yang agung itu. Sedikit nukilan rasa hati buat semua dan itu lah harapan hambanya yang beriman semata-matan pada-Nya.

Tinggal beberapa hari lagi, begitu pantas masa berlalu. Ramadan tetap akan meninggalakan kita. Sama ada Ramadan yang akan meninggalkan kita dahulu atau kita yang meninggalakn Ramadan dahulu, hanya Allah SWT sahaja yang Maha Tahu. Ramadan menguji kita agar bersabar menahan lapar dan dahaga, bukan itu sahaja, bersabar dalam menghadapi halangan atau rintangan dalam berpuasa. Mata dengan sabar dengan ujian mata, kaki, tangan, mulut dan semuanya memerlukan kesabaran dalam menghadapinya.



Juga kita sebagai manusia biasa, tidak pernah sunyi dengan musibah atau pun ujian. Itu semuanya bagi menguji sejauh mana kita ini bersabar dengan apa yang berlaku pada diri kita. Kehilangan orang tersayang seperti kehilangan keluarga yang tersayang ayah,ibu, anak, isteri ,saudara dan selainnya. Itu memerlukan kesabaran yang kuat agar kita tabah dalam mneruskan kehidupan tanpa orang tersayang. Reda dengan ketentuannya,mungkin itu ada hikmah dan pengajaran yang besar buat kita. Juga satu muhasabah untuk kita bagi menilai apakah perbuatan kita selama ini untuk menuntut reda dan rahmat Allah SWT semata-mata atau sebaliknya.



Terasa sedih dan simpati atas apa yang berlaku pada keluarga kakak  dan abang ipar saya,yang baharu sahaja menerima musibah dan ujian Allah SWT dengan kehilangan sebuah rumah tempat tinggal mereka setelah berlakunya kebakaran pada lewat tanggal 21 Ramadan 1433H bersamaan 10 Ogos 2012 pagi jumaat lepas. Sebuah rumah biar pun sekecil mana pun, ia nya telah banyak meninggalkan nostalgia kehidupan pada mereka. Namun siapa yang tahu apa yang mahu berlaku. Semua kerja Allah SWT, hanya dengan mengatakan “Kun Fayakun, jadi maka jadilah” ia akan berlaku. Hebatnya kuasa Allah SWT.



Bila terjadinya musibah, begitulah keperihatinan masyarakat setempat dan orang ramai menghulurkan bantuan berupa material,sokongan dan semangat kepada mangsa yang meneriam musibah. Hati yang sedih memerlukan kekuatan untuk memulihkan emosi yang terganggu. Selain bantuan material sokongan dan kata-kata perangsang berupa motivasai agar penerusan kehidupan itu sangat perlu.



Musibah yang menimpa merupakan ujian dan dugaan Allah buat mereka. Seperti yang saya nukilkan di atas,ianya merupakan satu hikmah dan pengajaran di sebalik apa yang berlaku. Dan yang lebih besar itu, agar kehidupan yang akan di lalaui semula selepas ini agar lebih baik dan mendapat reda Allah. Allah SWT melakukan musibah terhadap hambanya sudah tentu ada hikmah di sebaliknya.
Dalam kesibukan orang ramai mahu menyambut syawal yang akan tiba keluarga kakak sudah pasti masih bersedih dengan musibah menimpa. Namun hanya kesabaran dan reda yang mesti di tanam di hati mereka. Tanpa pergantungan dari Allah SWT sudah tentu jiwa akan lemah dan putus asa. 



Berdoa lah dan besyukurlah pada Allah SWT, semua yang terjadi itu kehendak Allah SWT. Bermuhasabalah mungkin apa yang terjadi merupakan sebuah kifarah dari Allah SWT, maklum sebagai manusia kita tidak pernah sunyi dari melakukan kesilapan. Beruntunglah orang-orang yang di uji Allah, ia boleh tenang, sabar dan reda.

Semoga apa sahaja musibah yang berlaku menimpa ke atas diri kita, tidak membuatkan kita rasa putus asa dengan rahmat Allah SWT. Sesungguhnya Allah SWT tidak suka kepada hamba-hambanya yang berputus asa. Akhirnya, semoga kita di kalangan hamba-hambanya yang bersabar’

“Sesungguhnya Allah SWT bersama-sama dengan hambanya yang bersabar...” (maksud Quran)

Semoga Allah meneriama amal kita semua..!.

Amin Ya..Rabba..!!!

Jom Membaca..Jom Menulis.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA