Followers

Monday, August 13, 2012

Catatan Ramadan (28)




Kerja Shif Bukan Halangan

Selamat Berpuasa Semua;

Alhamdulillah dengan rahmat dan kasih sayang-Nya dapat di pertemukan lagi dalam penulisan catatan Ramadan pada kali ini. Semoga sahabat semua sihat dan di rahmati oleh Allah SWT selalu. Diam tak diam, cepatnya masa berlalu. Ramadan bakal meninggalkan kita. Bulan yang indah akan meninggalkan kita, entah jumpa lagi atau tidak tahun hadapan, Sedih dan sayu bila mengenang kembali beberapa hari yang lalu.

Bagaimanalah penilaian Allah SWT terhadap puasa dan amalan-amalan yang telah kita kerjakan ya. Di terima atau tidak, rasa bimbang tentunya. Harapan bersama moga puasa yang kita kerjakan menghasilkan TAQWA sampai kepenghujungnya.

“..Semoga kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa,,” maksud quran.

Bekerja dengan berjadual shit, bertukar-tukar waktu kerja memang adaklanya menyukarkan kita untuk menyertai aktiviti dalam bermasyarakat seperti kenduri kendara, pertemuan keluarga dan lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadan. Ada waktunya tidak dapat bersama-sama berjemaah di surau atau pun masjid. Namun secara pribadinya, peluang dan ruang untuk saya bersama-sama masyarakt untuk menunaikan terawih masih dapat di rasai.

Denagan memohon rehat pada giliran yang akhir,dapatlah saya berjemaah terawih. Alhamdulillah halangan walau pun kerja shif petang dapat di rungkai. Walau pun sekadar lapan rakaat, namun rasa puas dan syukur dapat menunaikan di surau atau masjid dapat saya laksanakan. Tentunya dengan izin Allah jua.Namun untuk tazkirah terawih tidak dapat menyertai dek’ kerana terikat dengan masa. Apa pun saya bersyukur tak terhingga pada Allah SWT.

Sesungguhnya, kerja shif bukan halangan untuk kita tidak menunaikan ibadah solat terawih. Langkah bagus dan bijak boleh kita lakukan sekiranya kita tidak dapat ke masjid atau surau di luar, dengan menunaikan solat terawih di surau kilang tempat kerja. Masing-masing boleh rancang jadual rehat mereka bagi menunaikan solat terawih berjemaah di surau kilang. Mengimarahkan surau kilang dalam bulan Ramadan. Bukan sekadar tempat tidur waktu rehat sahaja tentunya. Nmaun itu bergantung dengan kekuatan dan kesedaran iaman masing-masing.

Namun. Kerja apa pun, waktu kerja normal ke atau shif ke itu sebenarnya bukan halangan untuk kita tidak menunaikan tuntutan yang di galakan oleh agama Islam yang suci. Kerja tetap kerja ibadah (solat,puasa,zikir dan lain-lain )dalam apa jua keadaan jangan sesekali di lupa dan di tinggalkan. Mlah kerja yang sedang kita lakukan pun sebenarnya satu ibadah yang di tuntut.

Penulisan ini sekadar mengingatkan diri sendiri yang bergelumbang dalam kerja waktu shif. Semoga apa jua yang kita lakukan, kerja kita atau amalan yang kita laksanakan kita niatkan semata-mata kerana Allah SWT.

Amin Ya Rabb..!!!

Jom Menulis..Jom Membaca.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA