Followers

Sunday, October 3, 2010

Allah Maha Mengetahui…Jangan Kita Lupa..!

Allah Maha Tahu

Ingat Allah hati akan tenang,ingat selain Allah hati takkan bisa tenang,Allah adalah segala-galanya buat kita,kerana kita memerlukannya setiap masa.Di mana pun kita berada ,Allah sentiasa memerhati kita,bahkan kita di hujung dunia mahupun di dasar lautan Allah maha mengetahui keberadaan kita.Sesungguhnya Allah itu maha hebat dan maha kuat,kerana itu kita memerlukannya setiap waktu.

Mengapa tidak? Allah lah yang memberikan kita nyawa,memberikan udara yang nyaman untuk kita menghembus,kerana itulah kita memerlukannya.Siapa antara kita yang tidak memerlukannya? Wah..! sombong sekali mereka itu,engkar dan tidak bersyukur sungguh mereka itu.

Perlukah kita bersikap lupa diri?.Sedang kita masih memerlukanya,di waktu susah,sakit,kesempitan,kita sungguh-sungguh memerlukan bantuannya.Kita merayu-rayu bantuannya,mohon belas kasihannya,tiba-tiba bila senang kita mahu melemparkan jauh-jauh dari diri kita.Manusia bagaimanakah kita ini?.

Apakah kita hanya berlakon di hadapanNya? Kita lupa pada kebaikannya pada kita.Apakah kita lupa segala nikmat yang tak terperi banyaknya yang kita sudah gunakan?.Mudahnya kita sebagai manusia lupa atas segala yang di berikan percuma kepada kita,sedang Dia tidak meminta sebarang sen pun apa yang telah kita gunakannya.

Sejauh manakah kita saban hari membawaNya? Atau kita tinggalkanNya terus,bila dalam kesusahan baru kita memerlukannya?.Allah tidak kisah itu semua,Allah maha tahu siapakah hamba-hambanya yang benar-benar ikhlas menghambakan dirinya kepadaNya.Bukankah Allah maha tahu walaupun dari sekecil perkara yang terselinap di dalam hati kita,apatah lagi yang besar lagilah Allah maha mengetahui segalanya.

Janganlah hendaknya kita bawa hanya di tikar sembahyang semata-mata,di waktu dalam kesusahan dan sebagianya tapi bawalah Allah di setiap destinasi yang kita tuju,kerana Allah adalah sebaik-baik pelindung buat kita.

Allah lah yang membawa kita kesetiap penjuru dunia ini,tanpanya kita tidak mampu,kekuatan dan kemampuan kita amat terbatas,kemana pun kita pergi Allah pasti melihat.Allah lah segala-galanya buat kita,hamba yang amat lemah ini.Jadikanlah Allah teman baik kita yang tidak pernah mungkir janji tentang janji-janjinya.

Tidak seperti kita yang sentiasa lupa,mungkir apatah lagi lupa akan janji-janji pembalasan Allah di sana.Kita sering lalai,bila di uji dengan kemewahan,kekayaan,kelapangan mudahnya kita lupa akan janji-janjinya yang maha benar.Kita lupa,kita tewas dengan nafsu dan hasutan iblis laknatullah.

Justeru itu wahai diri yang sering lupa,mohonlah pimpinanNya semoga kita tetap mengingatiNya setiap waktu,walaupun di mana kita berada.Agar kita sentiasa dalam Reda dan Rahmatnya.

Sekian..Jumpa Lagi!.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA