Followers

Friday, May 28, 2010

Sajak: Cinta Di Musim Reformasi

Buku catatan luahan perasaan politik 2000

Mukaddimah...

Luahan hati...Cinta di musim reformasi

Dalam aku tengah mencari-cari sesuatu di bilik buku,aku ternampaklah sebuah buku luahan hati sekitar tahun 2000,satu buku penuh,rasa luahan hatiku terhadap keadaan politik tanahair pada masa itu.Apa-apa isu yang berlaku di tanahair waktu itu,aku luahkan dalam buku ini,aku belek-belek buku ini,mana tahu ada luahan hati yang dapat aku kongsikan pada pengunjung blog ini.

Ada sebuah sajak@puisi luahan hatiku tentang cinta...ha3..cinta..?Waktu tu tak ada masa lagi nak bercinta..tak ada lagi awek,teman wanita dan sebagainya...Keadaan politik yang menghuru-harakan membuatkan aku malas nak berkawan dengan sesiapa yang bernama hawa..ketika itulah.Aku gambarkan perasaan aku tika itu dalam sajak@puisi di bawah ini.Maklum situasi politik yang menjelekkan bagi aku waktu itu...hari ni pun agak lebih kurang je,cuma malas je aku nak luahkan...cuma doa yang mampu aku luahkan setiap kali solat.

Kalau rasa anda mahu berkongsi rasa dengan aku,bacalah sajak@puisi ini...

Cinta Di Musim Reformasi

Ah…Cinta..?!

di waktu-waktu begini

di saat-saat hati

Sedanga sakit,merana,meradang

Melihat kezaliman,penindasan,ketidakadilan

Hati terasa jauh

Dari cinta

Apa perlu cinta disaat

Hati diamuk rasa benci

Meluat,dendam dengan kepalsuan dan kebatilan

Cinta…?! Apa perlunya cinta

Di kala hati tergores

Melihat kedunguan dan ketolollan

Pemimpin yang mahazalim

Apa perlu cinta di saat musim reformasi membara

Penuh cabaran…

Cinta di musim reformasi

Penuh kehuru-haraan pemikiran

Penipuan,pencabulan,sekatan

Pembohongan,pemfitanahan…..cinta?!..

Biar….biarlah cinta ini

Tersimpan buat sementara

Tunggulah saat fajar baru menyinsing

Di saat reformasi

Terserlah keindahannya…

Manshah

2000

12/8/00

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA