Followers

Thursday, May 13, 2010

KRITIKAN..

Terimalah kritikan dengan terbuka

Dalam pertemuan har ini aku nak kongsi pandangan berkenaan kritikan,pandangan ni sebenarnya aku dah tulis kat laman blog adik ipar aku Abuhannan08,tapi blog ni dah tak ada,dia dah tukar nama blog lain pulak,aku kongsikan pandangan aku dengan anda semua.Apa yang tak betul pandangan aku ni abaikan..kalau sudi baca silakan,tak sudi apa boleh buat…apa aku kesah..!;)..

Jika kita seorang manusia yang berjiwa besar,mengapa perlu kita melenting bila orang lain kritik kita,Salah ke kena kritik?.Memanglah kritikan boleh membawa 2 maksud jika kritikan itu di buat tanpa usul periksa dan fakta yang salah,tapi jika kritikan itu dengan niat yang baik,untuk menegur atau memperbaiki kesilapan seseorang itu,apa salahnya?..Kritikan yang membina untuk memperbaiki kesilapan yang dilakukan manakala kritikan yang jahat dengan tujuan dengki dan ingin menjatuhkan seseorang itu amatlah malang sekali dan amat bertentangan dengan agama.

Bukankah Rasulullah saw di utus sebahagian usaha dakwahnya untuk mengkritik? Tapi perlu ingat,bagaimana kritikan rasulullah saw di jelmakan sehingga seseorang itu terpaut dengan Rasulullah saw dan hingga menganut agama Islam,bukankah itu sebahagian dari usaha kritikan Rasulullah saw terhadap mereka? Bezanya kita dengan Rasulullah saw berkenaan dengan kritik sangat jauh,bahkan orang yang di amanahkan dalam urusan agama sekalipun adakalanya tidak dapat mencontohi kritikan yang di tunjukkan oleh Rasulullah.

Kita lebih menjurus kepada caci maki,jatuh menjatuh,mengaibkan dan lainnya sebagainya.Jadi bagaimana orang yang kita kritik boleh menerima kritikan kita,tidak bagaimana Rasulullah saw tunjukkan kepada kita,Rasulullah saw kritik di samping menggunakkan lisan,beliau menggunakkan akhlak yang baik,terpuji sehingga musuh pun terpikat dan terpesona.Itulah hebatnya Rasulullah saw dalam hal kritik mengkritik ini.Jadi kritik mengkritik ini biarlah kita berpandukan apa yang Rasulullah saw tunjukkan pada kita iaitu akhlak yang perpuji,inilah senjata yang paling ampuh dalam kita menggunakkan untuk mngkritik sesiapa saja.

Maka kesimpulan dari itu kritiklah dengan panduan dan suluhan agama,segala kebaikan dan keburukan kritik ini haruslah di terima dengan kertebukaan pada tanggapan masing-masing.Nabi saw ada berpesan kepada kita..’’Sampaikan kebenaran itu walaupun pahit…”.Juga baginda berpesan “Sampaikan daripada aku walau satu ayat…”.Kritiklah selagi mana masih dalam kerangka kejujuran,keikhlasan dan kebenaran.

Waullah’hualam bisawwab.!

Hamba Yang Dhaif,

MASSHAH MERU.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA