Followers

Saturday, August 28, 2010

Menjana Tranformasi..Bagaimana Kita Meraikannya?

Satu acara pada malam merdeka

Alhamdulillah pada tahun ini kita akan menyambut sekali lagi hari kemerdekaan yang ke-53,ini bermakna Negara kita sudah lama bebas dari belenggu penjajahan,sudah semestinya kita mengucapkan syukur yang tidak terhingga kepada Allah dan ucapan terima kasih kepada para pejuang yang berjuang membebaskan Negara kita dari cengkaman penjajah,harga yang sangat mahal untuk di nilai buat mereka.Apapun kita sebagai generasi penerus yang mewarisi amanah ini haruslah mempertahankan kemerdekaan ini.

‘Satu Malaysia Menjana Tranformasi’ begitulah cogankata hari kemerdekaan yang ke-53 pada tahun ini.Slogan yang sangat bermakna dengan satu cita-cita yang tinggi untuk melihat Malaysia sebagai Negara yang membawa kemakmuran pada rakyatnya(mudah-mudahan begitulah..).Dengan satu matlamat untuk membawa satu perubahan pada Malaysia yang lebih maju dan unggul di mata dunia.Dari segenap sudut,ekonomi,politik,social,akan menghadapi satu tranformasi yang bersepadu,yang telah di rancang oleh pihak kerajaan.Mudah-mudahan bukan hanya segilintir yang menikmati hasilnya nanti,biarlah rakyat benar-benar di utamakan.

Seperkara yang sering menjadi perbualan masyarakat ,apabila datangnya hari kemerdekaan adalah acara sambutannya,adakalanya tidak memenuhi dan menepati matlamat kemerdekaan itu sendiri,apa tidaknya,ia lebih menjurus pada hiburan yang melalaikan,bukan tiada acara yang merangsang minda,tetapi apa yang dilihat lebih pada hiburan.Kita tidak menyalahkan hiburan,Cuma yang kita pertikai cara sambutan yang tak sesuai dengan mesej yang hendak di sampaikan dalam ertikata kemerdekaan atau merdeka.Untuk kali ini biarlah bersesuaian dengan selogan Menjana Tranformasi,barulah Nampak keseriusan pihak kerajaan dalam menyambut dan mengajak rakyatnya memahami erti kemerdekaan.

Tidaklah kita mahu nanti,keluar berita,lahirnya anak-anak luar nikah,akibat malam merdeka di raikan denga sebebasnya oleh kalangan remaja kita.Jika kita hanya menjurus kepada acara-acara hiburan yang melalaikan memang itulah hasilnya,apa tidaknya media-media juga mempromosikan seluas-luasnya acara yang berbentuk hiburan ini pada malam kemerdekaan.Kita mengharapkan pihak kerajaan peka dalam hal ini,bukan saja peka tapi bertindak dengan bersungguh-sungguh untuk mengelakan dari acara-acara yang melalaikan.

Biarlah dalam kita meraikan hari kemerdekaan ini,kita lebih pada acara yang membina minda masyarakat,menginsafi susah payah,pahit maung para pejuang kemerdekaan kita.dedahkan masyarakat seluas-luasnya tentang sejarah sebenar kemerdekaan kita,tokoh-tokoh pejuang,Media memainkan peranan yang lebih agresif untuk memberikan pengetahuan pada masyarakat.Ceramah-ceramah,motivasi,bengkel,seminar dan apa saja acara yang menjurus pada pembinaan minda dah syaksiah diri masyarakat hendaklah di utamakan,barulah matlamat MENJANA TRANFORMASI akan tercapai,jika tidak sebaliknya akan berlaku,seperti yang saya tuliskan di atas tadi..asyik hiburan ,hasilanya remaja lahirkan anak tak berbapa..!

Oleh demikian,apa-apapun acara yang hendak kita raikan dalam menyambut kemerdekaan,biaralah tidak merugikan masyarakat Malaysia,bangsa,budaya dan yang penting agama serta nilai-nilai ketimuran masyarakat Malaysia.Apa yang penting adalah kesedaran kita mempertahankan dan menjayakan cita-cita Malaysia yang aman dan makmur serta di rahmati dan diredai Allah.

Sekian..Jumpa lagi..!

Di bawah ini aku kongsikan satu artikel Rencana dari Kosmo Online:

Rentas jalan menuju merdeka


MENJELANG detik 31 Ogos pada Selasa ini, maka genap 53 tahun Malaysia mengecapi kemerdekaan. Bagi sesetengah orang, terutamanya generasi muda pasca merdeka, emosi untuk merayakan hari kebebasan ini tidak lebih hanya mengambil bahagian dalam mengibarkan Jalur Gemilang.

Sama ada ia simbol jati diri ataupun sekadar mengikut trend semasa, apa yang pasti golongan veteran pramerdeka lebih bersemangat tatkala bulan kelapan tahun Masehi ini mencapai ke penghujungnya.

Nama-nama besar seperti Tunku Abdul Rahman Putra, Datuk Onn Jaafar, Tun Tan Cheng Lock atau Tun Sambanthan memang terkenal dan dikagumi.

Usaha dan jasa mereka mendapatkan kemerdekaan untuk negara tidak disangkal, namun masih terdapat ribuan nama lain yang turut menyumbang kepada kebebasan, keamanan serta kesepaduan lebih 27 juta rakyat Malaysia pada hari ini.

Wira-wira yang tidak dicanang ini, walaupun nama mereka sangat jarang disebut, penghormatan tetap perlu diberikan atas usaha mereka membawa Malaya menjadi sebuah negara yang amat bertuah untuk didiami.

baca seterusnya...

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA