Followers

Sunday, August 1, 2010

Capai Kejayaan Melalui Buku

Pilihlah buku yang memberi manfaat pada kita..!

Assalamualaikum kepada Anda semua yang aku kasihi,terima kasih masih sudi berkunjung di blog ini,kunjungan Anda amat aku hargai,dalam pertemuan hari ini aku kongsikan satu artikel yang rasa aku memang agak menarik untuk kita renungkan bersama(artikel yang aku dapati dari laman web wangcyber),mudah-mudahan beroleh manfaat;

Anda ingin berjaya tetapi pada masa yang sama anda beralasan tanpa disedari. Sebab itulah anda selalu terhenti dipertengahan jalan.
Baiklah, anda ingin berjaya?

Caranya mudah:

1. Cari buku.

2. Beli buku (pinjam dulu pun takpa, boleh photostat apa!). Yang penting anda miliki buku tersebut.

3. Baca buku.

4. Amalkan apa yang anda telah baca. Bertindak!

Buku apa?

Bermula dengan buku-buku self-improvement/self-help/ self development/motivasi, Biografi. Semuanya memberi maklumat yang sama iaitu ke arah memperbaiki diri.
Kenapa buku-buku tersebut?

Itu adalah cara yang paling terbaik dalam dunia buat masa ini. Sila berikan saya bukti satu nama orang yang telah mencapai kejayaan tinggi tanpa mempunyai kekuatan karektor yang hebat melalui pembacaan.

Undang-undang alam: Sebelum anda mencapai sebarang kejayaan yang anda inginkan, ia wajib bermula dari “dalam”. Ya, bermula dari diri sendiri.

Kenapa buku?

Kerana ia adalah hasil-hasil tulisan orang-orang yang berpengalaman dan lebih tahu selok-belok mencapai kejayaan. Anda hanya perlu mengikuti jejak langkah mereka tanpa perlu mengulangi kesalahan-kesalahan yang sama. Dan dengan cara ini juga anda dapat meminimakan kegagalan lalu dapat mencapai kejayaan lebih cepat daripada biasa.

Alasan yang mungkin anda pernah berikan:

• tiada duit hendak membeli buku
• malas membaca

Untuk perkara sebegini sepatutnya tiada alasan yang keluar dari kotak pemikiran anda. Ia adalah alasan yang paling teruk untuk manusia yang berakal! Bukankah ada perpustakaan? Awam, sekolah, bergerak, dimana-mana pun ada. Anda tidak perasan ke ditempat anda yang anda duduki selama 8 tahun ini ada perpustakaan? hff…
Membaca adalah
BERBALOI untuk diri anda.

Fikirkan situasi begini:

Anak anda terjatuh kedalam sungai, dia tak tahu berenang, anda berada disitu, anda mendengarnya meminta tolong.

Adakah anda akan berkata (memberi alasan): Ahh.. malaslah.. susahlah..
?????

Teruk sungguh anda ini…. tapi saya percaya itu bukanlah anda kerana pada situasi begitu anda pasti anda akan bertindak tanpa berfikir panjang, tanpa beralasan, akan terus terjun demi menyelamatkan nyawa anak anda.

Kerana apa?

KERANA IA BERBALOI….

SUMBER DARI: LAMAN WEB WANGCYBER

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA