Followers

Saturday, August 7, 2010

'Entah Apa-Apa Aku ini'


Rindu Ramadan.......


Assalamualaikum dan selamat bertemu lagi,dah berapa hari tak update ni..tak lama lagi dah nak puasa,entah dapat bertemu atau tidak dengan Ramadan kali ini,tinggal beberapa hari lagi menjelang bulan yang Agung..mudah-mudahan Allah masih mengizinkan aku untuk bertemu lagi Ramadan tahun ini.Pada pertemuan kali ini aku nak kongsikan rasa hatiku tentang kedatangan Ramadan ini,'Entah apa-apa aku ini'...tiba-tiba aku tulis monolog ini..nak kata monolog ke apa..bicara hati pun boleh..muhasabah diri tentang Ramadan pun boleh juga..kalau sudi nak baca silakan...;)..

Monolog Rindu Ramadan


Dengan Rahmat dan Kasih SayangNya,telah mengizinkan aku untuk menukilkan beberapa patah perkataan tentang kedatangan bulan yang Agung dan mulia ini,iaitu bulan Ramadan.Setahun sekali dia datang kepada kita,untuk menguji kita sejauhmanakah kita benar-benar menghayati dan menelusuri arusnya yang penuh dengan hikmah dan barokah.Saban tahun juga kita diberitahu tentang kehebatan dan keagungan yang terkandung didalamnya.

Tapi tahun demi tahun,bulan demi bulan,hari demi hari..apakah kita menyedari setiap tahun detik dia datang,umur kita makin berkurang ,datangnya kita masih tidak mampu menelusuri arusnya,kita masih sama seperti tahun-tahun yang terdahulu.Kita masih lalai dan leka kedatangannya pada tahun ini makin dekat,kita masih berangan-angan,kita masih termangu-mangu,apakah kita masih tidak bersedia untuk menyambut kedatangannya?...Beginikah caranya kita menyambut bulan yang agung?

Marilah kita pujuk hati kita,agar ghairah akan kedatangannya sebagaimana Nabi saw dan para sahabatnya menunggu dan menyambut kedatangannya,bukankah kedatangannya menjanjikan bermacam keindahan yang bakal di terima bagi mereka yang mengagungkannya.

Kehadirannya memberikan beribu ketenangan dan keharmonian buat kita.apakah kita masih tidak mahu menyambutnya? Duhai hati,lembutlah untuk menerima kehadirannya,terimalah kehadirannya dengan penuh kegembiraan,hargailah kedatangannya sepenuh hatimu..duhai hati…bangunlah dan sedarlah akan detik hampirnya dia kesisi kita.

Dia kian menghampiri kita,menjanjikan segalanya..mahu tidak mahu saja kita menerimanya,orang yang beriman sudah pasti gembira tapi mereka yang tidak beriman mereka derita,hatinya layu untuk menerima kehadirannya.Kehadiranya menghilangkan nikmat yang saban hari mereka punyainya,kehadirannya seolah-olah menyekat segala kemahuan nafsunya,bahkan bagi mereka seolah-olah hilang kemerdekaannya,padahal dia datang membawa kemerdekaan,tapi mereka tidak tahu dan tidak mahu ambil tahu dan peduli!.

Dia persis kekasih yang dirindu,tidur tak lena mandi tak basah,menatapinya hati makin kasih,hati makin saying,terasa olehnya deritanya menanggung rindu sang kekasih..ingin menapatinya saban hari dan waktu,tapi apakan daya,dia hadir sekali saja,itu pun setahun sekali..menunggunya bagai bulan jatuh ke riba,begitulah tamsilan mereka yang beriman menunggu dirinya.Bagaimana dengan kita?

Apakah sepertinya?..merindunya? menunggu-nunggunya dengan penuh keimanan?Rindunya kita seperti rindunya Nabi saw dan para sahabatnya?...Sama-sama kita muhasabah,agar rindu kita pada kedatangannya meresap kedalam jiwa,dengan penuh keikhlasan dan tawadhuk pada Allah swt.

Jadilah kita orang-orang yang beriman yang merindukannya setiap waktu.Orang-orang yang beriman merinduinya kerana dia membawa taqwa,kerana taqwa adalah segala-galanya buat mereka….Dan mereka adalah para perindu yang merindui dia…

Mereka adalah perindu yang setia…rindu..rindu…rindu….RINDU RAMADAN..!

Nukilan: Masshah
12:11tengah hari
3HB 08 2010,SELASA
TERATAK USANG MERU.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA