Followers

Friday, May 30, 2014

Minda Buku: Quran Teman Akrab

Buku(Kitab) penting, semoga menjadi teman akrab kita...


Dua hari lepas saya menulis tentang buku sebagai teman akrab, teman bila mana kita sedang bersendirian atau tidak membuat apa-apa pekerjaan. Seperti yang saya nukilkan  dalam tulisan yang lalu, agar kita berdamping mesra semesra-mesranya, tidak menyakitinya, tidak semberono dalam melayaninya. Ya, itulah sikap kita demi menghormati sebuah buku yang kita anggap sebagai teman akrab, itu memang fokus dalam penulisan saya tentang perkara itu.

Namun begitu, kita perlu ingat tentang satu perkara yang mana, ada sebuah buku, sangat-sangat penting, kita sebagai orang islam yang mukmin, mesti menghormati, melayani penuh mesra, tanpa syak dan ragu, sepenuh hati menyakini isikandungannya, dan pelbagai lagi yang perlu kita tahu tentangnya, yang demikian itulah buku yang dimaksudkan, sebuah kitab al-quran, kitab panduan setiap yang bernama mukmin yang beriman dan seluruh manusia.

Sebuah buku manual yang cukup agung, diturunkan untuk panduan seluruh manusia. Tak perlulah saya senaraikan hikmah-hikmah yang terkandung bila kita membacanya, saya yakin para sahabat semua sudah tahu satu persatu tentang perkara itu. Fokus penulisan ini, untuk memberikan galakan agar kita menjadikan kitab al-quran ini sebagai buku utama kita sebelum kita membaca buku-buku lain.

Sebuah kitab yang penuh dengan segala perkara, cerita, berita, peristiwa, perbandingan, perumpamaan, perkara ghaib, janji-janji Ilahi, dosa pahala, dan segala prihal ada di dalam kitab suci al-quran yang agung itu. Kitab yang utama, mesti kita dampingi dan mesrai setiap waktu, jika kita betul akrab dengan buku-buku kita, apatah lagi dengan kitab panduan ini, saban hari kita perlu membukanya, membacanya, mengkajinya, bergantung kepada diri masing-masing.

Boleh dibaca selepas solat, sebelum waktu solat, diwaktu malam, ditempat kerja(waktu free), bila-bila, dan di mana-mana( tempat yang suci dan bersih). Dunia teknologi yang canggih, tidak memerlukan kita membawa naskah al-quran kecuali untuk belajar, jika mahu membacanya, buka sahaja gadjet yang ada, iphone, ipad, tab, dan melalui telefon bimbit, bukankah mudah?, bukankah itu sudah cukup untuk kita menjadikannya teman akrab kita?. Senang bukan?.

Justeru itu, nukilan ringkas ini, mengingatkan diri sendiri juga mengharapkan agar kita sama-sama menjadikan kitab suci Al-quran ini sebagai sebuah buku penting dalam kehidupan sehari-harian kita. Terutamanya kita yang mengaku beriman kepada kebesaran-Nya.


Sekian.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA