Followers

Sunday, February 23, 2014

Sajak: Perpaduan Sejati Bukan Mimpi



Setiap insan yang punyai hati nurani yang bersih suci pasti inginkan kasih sayang terjalin penuh aman dan harmoni. Hidup saling bantu-membantu, hormat menghormati, dan penuh saling percaya mempercayai, tanpa ada prasangka buruk antara satu sama lain. Itulah manis dan indahnya kehidupan yang dilatari dengan kejujuran dan keikhlasan antara satu sama lain.

Malaysia sebuah negara yang berbilang kaum, justeru itu keharmonian dan keamanan yang wujud sekarang merupakan satu elemen penting yang harus mesti dipertahankan oleh setiap warga penduduknya. Biar apa sekalipun yang melanda, setiap kaum yang wujud ini mestilah bertanggungjawab mempertahankan keharmonian sesama warga.

Melayu, India, Cina dan warga bangsa dari sabah dan sarawak sama turut mengharmonikan hubungan kaum sesama kita. Inilah harapan yang kita mahukan, biar pun ada segelintir dari mereka yang seolah-olah menunjukkan tidak kesenangan dengan kaum lain, atas dasar perbezaan politik, namun kita sebagai warga yang cerdik dan celik atas permainan kotor golongan tersebut, haruslah kita menjauhi provokasi tersebut.

Seolah-olah mereka mahu mengkucar-kacirkan perpaduan yang sedang terjalin dengan harmoni ini. Mereka tidak pernah senang dengan perpaduan ini selagi tidak dapat dipecah berantakan oleh mereka. Namun sebahgian warga sudah faham atas permainan licik bodoh mereka untuk melaungkan isu perkauman yang tiada kesudahannya. Jelas kepada kita, mereka berbuat begitu kerana hanya memuaskan nafsu mereka dan atas konon memperjuangkan hak satu-satu kaum.

Justeru itu, marilah semua warga kaum yang bijak menilai apa yang berlaku dipersekitaran hidup kita, sama-sama berjuang dengan penuh kasih sayang bagi mempertahankan perpaduan kaum ini terus terjalin dengan penuh realiti dan yang pastinya bukan sebuah mimpi.

Inilah yang saya maksudkan dalam lewat sajak yang saya nukilkan beberapa minggu yang lalu. Di sini saya nukilkan kembali sajak tersebut di bawah ini;

Perpaduan Sejati Bukan Mimpi

Negara aman perpaduannya harmoni
baik dalam negara mahupun negeri
rakyatnya berganding bahu bersatu hati
demi kasih sayang cinta mencintai.

Tiada sengketa, irihati jua benci membenci
setiap budaya , bangsa, agama saling mempercayai
menjaga hati sanubari jua sentiviti
bekerjasama tolong bantu sungguh toleransi.

Baik melayu india cina serani jua benggali
setiap perayaan saling sama rasa dirai
saling bersalaman muhibbah memupuk silaturahmi
sudah sering menjadi budaya murni sebati.

Kita bina negara atas nama demokrasi
tiada siapa diantara kita dilupai dan diketepi
itu agenda sudah termaktub dalam kitab hak asasi
saling tunduk patuh undang-undang dihormati.

Wujudnya satu yang pasti realiti bukan fantasi
kerna ia satu harapan sejati suci murni
kelak negara jua negeri makmur dipunyai
inilah perpaduan sejati realiti bukannya mimpi.

Masshah 2013
Bili buku
Meru

(31012014- Jumaat- 9:39pagi)

Akhirnya, semoga perpaduan di antara kita semakin hari semakin indah dan harmoni, Jangan sesekali kita cemari dengan perkara-perkara yang boleh menguggah keharmonian ini.

Selamat membaca.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA