Followers

Tuesday, February 25, 2014

Buntu Tiada Idea Menulis


Entahlah aku pun tak tahu apa yang aku mahu coretkan dalam kesempatan ini. Rasa tidak punyai idea untuk dikongsi. Aku cuba mencari-cari idea untuk penulisanku kali ini. Biar pun kelilingku banyak buku-buku yang boleh dirujuk namun entah mengapa segalanya seolah-olah buntu, kaku dan tidak ada satu pun yang mahu diperlaku.

Aku terus coba dan mencoba agar tertulis sesuatu di lembaran kertas kosong ini. Begini rupanya bila buntu kering idea untuk menulis sesuatu. Tiap kali mahu difikirkan mahu tulis apa, langsung tidak mahu timbul apa-apa di benak fikiran ini. Jadinya aku hanya menulis apa-apa sahaja yang terfikir di minda ini.

Aku tahu aku bukan seorang penulis besar, cuma suka-sukaan, Cuma mahu belajar-belajar menulis bagi mahu meluah apa sahaja yang terfikir di relung hati ini. Menulis, menulis dan terus menulis ingatan ku pada beberapa bulan yang lalu tentang dorongan seorang penceramah penulisan agar menulis berterusan, jangan difikir apa salahnya dahulu yang penting terus menulis.


Ya, menulis, menulis apa sahaja yang terluah di benak masing-masing. Sehari ke sehari aku cuba, cuba dan cuba lagi. Benar sunggung berkesan rupa-rupanya, ia harus berterusan, jika tidak bakal lemah semangat lagi. Menulis juga perlukan semangat, diri harus dipaksa agar terus-terusan menulis, apa yang pastinya waktu dan kesempatan mesti perlu ada.

Ruang waktu yang kosong tanpa ada apa yang mahu dimanfaati perkara lain, baik diambil untuk menulis sesuatu. Tidak rugi apa-apa, cuma sediakan perkara-perkara yang mahu ditulisnya. Masing-masing punya gaya penulisan berbeza, namun juga matlamatnya cuma satu, mahu berkongsi ilmu yang sedikit, juga pengalaman barangkali khalayak bisa memanfaati apa yang ditulisi.

 Justeru itu, apa sahaja tulisan yang dihasilkan pastinya nanti akan menjadi bahan fikir bagi yang mahu membacanya. Maka dari itu, tulis perkara yang baik-baik, yang mana nanti segala tulisan yang dinukilkan dapat dipertimbang sebagai hasil tulisan yang punyai manfaatnya. Jadi siapa bilang kita tidak bisa menulis. Nah, sekarang bukankah sudah boleh menulis.

Tadinya tidak ada idea apa-apa tapi kini sudah panjang berjela, sudah menjadi satu bicara tentang penulisan. Sungguh, kita perlu memerah otak kita untuk mendapatkan idea penulisan. Idea boleh dicari dan dikerah perah dari otak. Apa sahaja mahu ditulis pasti dan pasti akan menjadi. Katanya yang sudah pakar “tulis sahaja...apa-apa sahaja..”.

Wah, aku tulis persis macam gaya orang indon si, bagaimana si boleh jadi beginian. Entah tiba-tiba sahaja macam tulis lenggok bahasa indonesia. Apa pun, inilah tulisan merapu aku pada pagi rabu ini. Entah betul atau tidak aku pun tidak tahu. Saja-saja mahu mahirkan menulis laju, maklum guna laptop, kalau guna pen mungkin lagi laju sikit.

Tulisan ini sekadar latihan saya, tanpa ada persediaan dan rangka-rangka persedian untuk menulis. hasilnya seperti di atas. Jika sudi baca, bacalah, jika tidak, abaikan sahaja. Demikian adanya...


Sekian.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA