Followers

Saturday, January 23, 2016

Nasihat Tun Mahathir: Usah Berkira Belanja Wang Untuk Buku




Sembilan dari kata-kata Nasihat Tun Mahathir Buat Rakyat Malaysia, saya tertarik dengan nasihat kedua ini;


“Sewaktu kecil, saya belanjakan wang yang diberi ibu bapa saya untuk beli buku pada hari minggu.

Saya banyak membaca buku Bahasa Inggeris, jadi sebab itu saya fasih dalam pertuturan Bahasa Inggeris. Dari kecil lagi saya meletakkan kepercayaan tinggi, apabila kita buat berulang kali untuk sesuatu perkara, tidak dapat tidak, kita akan jadi cekap, termasuk membaca buku.

Jika anda banyak membaca, otak anda makin cekap. Apa yang anda bakal capai 3-5 tahun, adalah dari apa yang anda baca sekarang. Usah berkira untuk belanja wang ringgit untuk dapat bahan bacaan. Nilainya bukan pada apa yang kita keluarkan (wang ringgit), tetapi pada apa yang kita akan dapat nanti (ilmu).”

Sumber:

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA