Followers

Friday, October 4, 2013

Membaca Sebagai Satu Konsep Hidup



Membaca Sebagai Satu Konsep Hidup

Bagaimana dengan dunia buku dan dunia pembacaan anda. Makin ghairah membaca atau semakin luntur, jemu atau anda semua belum mula lagi untuk sama-sama minat membaca. Bukan sekadar minat tetapi menjadikan membaca ini sebahagian budaya dalam hidup, itu yang penting.

Jika sekadar minat, ia akan datang masanya bila rajin akan terus rajin, bila datang masanya malas, satu buku pun tidak habis dibaca. Oleh itu niatkan di hati agar membaca ini menjadi sebahgian dari konsep hidup yang mesti dilaksanakan.

Bukankah ianya saranan yang telah ditegaskan oleh maksud al-Quran tersebut;

“Bacalah dengan nama Tuhan-Mu yang menciptakan, Dia yang menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dan Tuhan-Mu Yang Maha Pemurah. Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam. Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.”

(Surah Al-Alaq :1-5)

Sesungguhnya, saranan ini merupakan wahyu yang agung agar membaca ini harus diterapkan dalam kehidupan manusia. Lebih-lebih lagi sebagai keluarga muslim, kita sudah seharusnya menjadikannya sebagai konsep dalam kehidupan kita.

Mahu tidak mahu, membaca ini adalah tuntutan yang sangat besar faedahnya, agar kita menjadi umat yang tahu. Sentiasa belajar mencari ilmu, ghairah mendapatkan ilmu dan sentiasa berebut-rebut untuk mendapatkan ilmu bagi melengkapkan diri yang serba kekurangan ini.

Salah satunya, melalui membaca buku, dengannya kita akan dapat pelbagai ilmu. Mulakanlah hari ini seandainya kita belum lagi ada cita-cita untuk membaca, bermula dengan minat, hobi akhirnya kita terapkan sebagai konsep dalam hidup kita.

Insyallah, akhirnya nanti kita akan melihat membaca buku ini akan menjadi sebahagian dari kehidupan kita, di mana-mana dan tidak kira masanya kita akan lihat orang membaca buku seperti mereka yang hobinya memancing, bermain, bersukan dan apa sahaja kesukaan kita.

Justeru itu, akan lahirlah satu tamadun yang unggul lagi digeruni oleh musuh, terutamanya bangsa yahudi. Saya petik tulisan ini dari buku ‘Spiritual Reading’, seorang tokoh Yahudi menyebut:

“Kami tidak akan takut kepada Umat Islam, kerana mereka bukan umat yang membaca”

Jadi, apa lagi, membacalah hari ini, agar kita menjadi generasi yang digeruni musuh dan disegani mereka.


Masshah 2013, 
Meru,
5/10/2013-Sabtu,
11:01pagi.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA