Followers

Thursday, January 10, 2013

Pesta Buku Kembali Ke Sekolah Kedai Buku Sinar


Buku Lagi








Hujung minggu pada 6hb 01 2013,Ahad. selepas balik dari rumah kakak ipar saya di Bukit Lancung, saya , isteri dan anak-anak terus ke seksyen 18 Shah Alam, pada mulanya saya merahsiakan distinasi yang saya mahu pergi, tapi bila masuk menuju arah ke seksyen 18 terdapat banner penunjuk Pesta Buku Kembali Ke Sekolah, isteri yang duduk disebelah seperti sudah tahu kemana hala tuju saya mahu pergi. “ Oh rupa-rupanya nak pergi sini..” kata isteri saya.

Saya hanya senyum sahaja, tadi beria-ia mahu cepat balik rumah, malam ada ceramah isu-isu semasa, maklum sahaja mahu dengar berita yang sahih di akhbar atau tv sangat susah, jadi dengan adanya ceramah sebegini dapatlah maklumat yang tepat dan benar. Buku punya pasal saya abaikan dulu ceramah isu semasa, bila-bila ada lagi, fikir saya.

Sampai sahaja terus parking di hadapan Plaza Ole-Ole, memang pun jualan buku itu dibuat di hadapan plaza tersebut, ada beberapa khemah yang memuatkan pelbagai buku keluaran Kumpulan Media Karangkraf dan buku-buku terbitan syarikat lain. Apa yang menariknya semua buku dari terbitan syarikat lain pun ada diskaun. Diskaun sehingga 20%, 25% dan 30% (untuk ahli). Memang puas dan menyeronokan melihat buku-buku yang terpamer, lebih puas bila dapat membeli beberapa naskah untuk bahan bacaan dan koleksi bilik bacaan.

Makin bertambah buku-buku dalam bilik bacaan, nampak gaya kena tambah rak lagi, Untuk itu nantilah saya fikirkan. Selama kurang 30 minit lebih berlegar-legar di situ. Isteri macam biasa membeli novel dan buku untuk anak-anak. Alhamdulillah, anak-anak pun menunjukkan minat dengan buku walau pun masih kecil, harap-harap bila sudah besar nanti akan lebih minat dengan buku dan suka membaca.

Selesai membuat pembayaran, kami berlega-legar ke  Plaza Ole-Ole. Di bahagian bangunan atas ada sebuah  kedai buku, saya cuba meninjau-ninjau di situ mana tahu ada buku yang terkini yang saya tengah cari-cari. Alhamdulillah terlihat pula, apa lagi, ambil dan terus bayar. Buku lagi…!, ya itulah perasaan seorang peminat buku, ghairah semakin menjadi-jadi. Tidak pernah jemu untuk tidak memiliki buku. Semoga terus berkekalan sehingga ke akhir hayat hendaknya.

Habis dari situ terus balik ke rumah, niat dalam hati masih sempat mahu ke tempat ceramah, lagi pun masih awal lagi. Sebelum masuk ke kereta, saya membeli nasi lemak kukus dua bungkus untuk makan malam, malas mahu singgah-singgah. Dalam fikiran tidak sabar mahu membelek-belek buku yang sudah dibeli.Anak-anak dalam kereta pun masih belum tidur, layanlah mereka sampai rumah.

Sampai jumpa lagi..!

Jom Membaca dan Menulis.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA