Followers

Friday, November 2, 2012

Masih Membaca Lagi ?




Dalam sms yang saya terima dari seorang kawan melalui telefon bimbit beberapa bulan yang lalu, dia bertanyakan tentang membaca lagi ke. Mungkin dia lihat blog saya yang jarang terupdate membuatkan pertanyaan itu timbul. Saya jawab pada nya yang saya masih membaca lagi dan lagi, kebiasaan yang saya buat insyallah saya akan terus lakukan. Bukanka kah membaca minda menjadi segar ?.

Selagi ada masa terluang dan terdaya saya lakukan  saya akan terus mambaca dan terus membaca. Saya juga nyatakan pada nya, buku-buku yang saya beli pun semakin bertambah dan ini membuatkan saya semakin bersemangat untuk terus membaca. Seperti dalam penulisan yang saya sering luahkan tentang perasaan saya terhadap membaca, membaca akan menjadi budaya dalam kehidupan selagi nyawa masih ada.

Membaca adalah seruan agung dari yang Maha Agung, ia juga suatu tuntutan agama yang sangat murni dan amat di galakan. Seruan membaca dari sumber wahyu, ia tentunya suatu gagasan yang yang di dalamnya penuh dengan hikmah dan pengajarannya. Sebagai seorang muslim saya yakin ia merupakan satu tuntutan yang sangat penting dalam kehidupan manusia.

Orang-orang bijak dulu terutamanya ilmuan-ilmuan Islam ulung sangat hebat dalam pembacaan mereka, mereka bukan sahaja hebat membaca tetapi hebat dalam menulis kitab-kitab yang besar dan muktabar. Membaca bagi mereka suatu kemestian mlah mereka lahap dengan buku (ilmu), malah ada kisah-kisah mereka yang sangat menyentuh hati. Ada yang membaca sambil berjalan, rumah mereka penuh dengan buku-buku, mati tertimpa dengan buku yang banyak dan banyak kisah lagi tentang kehebatan mereka dalam dunia ilmu pembacaan mereka.

Bahkan ilmu-ilmu mereka sekarang sedang kita warisi, malahan Negara-negara barat telah mengunakan hasil dari penulisan mereka sebagai bahan rujukan barat. Itu lah ilmu dari hasil pembacaan dari ilmuan ulung dunia Islam pada masa lampau. Bagaimana dengan kita sekarang ?. Tepuk dada tanya iman. Mampul kah kita melakukan seperti mereka ?. Ya, begitulah hebatnya mereka dalam dunia pembacaan yang akhirnya melahirkan ilmu-ilmu yang hebat untuk kita.

Justeru, semoga kita dapat sama-sama mencontohi sikap mereka dalam mencari ilmu dan dalam menyampaikan nya. Mudah-mudahan hendaknya.

Sampai jumpa lagi.

Jom Membaca dan Menulis.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA