Followers

Tuesday, September 2, 2014

Teruja Melihat MBC@Mobile Book Café di Pesta Buku Selangor 2014





MBC@MOBILE BOOK CAFE

Saya benar-benar teruja melihat jualan buku di dalam sebuah kenderaan yang telah diubah suai. Mengingatkan saya 30 tahun yang lalu, semasa di sekolah rendah tentang perpustakaan bergerak. Namun apa yang saya lihat hari itu, ia bukanlah perpustakaan bergerak, tetapi sebuah kedai buku bergerak yang dinamakan sebagai MBC@Mobile Book Cafe, satu inovasi baharu bagi penjual buku. Memang mengujakan sesiapa yang melihatnya, saya sempat meminta izin kepada pemiliknya, Tuan Muhammad Bin Ali atau nama pada muka bukunya Mba San.

Bercerita tentang MBC ini, Tuan MBA SAN memberitahu modal untuk ubah suai lebih kurang RM40,000. Setakat ini, menurut beliau yang berminat ramai, namun yang bersungguh-sungguh belum nampak lagi. Bagi saya, satu kejayaan buat negara, kerana ini julung-julung kalinya sebuah kenderaan berbentuk sebegitu, khas untuk menjual buku. Sebagai peminat buku, saya amat menyokong usaha-usaha sebegini. Menurutnya lagi, aktiviti-aktivit kini, banyak dilakukan di sekolah-sekolah, sudah banyak sekolah yang berminat untuk berkerjasama untuk menjayakan aktiviti berkaitan buku ini.

Saya sempat meninjau-ninjau setiap bahagian MBC tersebut, juga merakamkan di kamera saya, MBC yang comel dan sangat menarik sekali. Dalam hati, jika dapat sebuah, mesti seronok. Itu hanya angan-angan sahaja. Sempat juga membeli dua buah buku, untuk ole-ole di bawa balik. Mba San  mengambil gambar untuk dimasukkan ke muka buku. Dalam hati, saya mendoakan, agar usaha-usaha ini akan beroleh kejayaan, dan akan mendapat pengiktirafan dari pihak-pihak yang peka tentang industri perbukuan negara. Ini juga satu kejayaan buat negara, syabad buat Tuan Muhammad Bin Ali, juga seorang penulis buku.

Tahniah!


JOM BACA BUKU

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA