Followers

Tuesday, August 12, 2014

Satu Perjalanan Dalam Dunia Pembacaan Masshah



Dunia buku Masshah, masih lagi berjalan seperti biasa, biarpun penulisan blognya agak perlahan, tiada perkongsian setakat ini. Buku tetap menjadi sahabat setia saya. Insyallah, selagi diberi waktu untuk membaca, saya akan terus membaca tanpa malas dan jemu, jika malas dan jemu, tak jadi apa, fikiran kusut, minda beku kerana tidak mahu baca buku.

Saya tidak mahu jadi begitu, saya mahu jadi saya yang sentiasa membaca, membaca melorongkan saya ke dunia yang lebih membahagiakan dengan buku. Tanpa buku, dunia ini akan gelap kehilangan cahaya panduan. Membacalah jika anda mahu tahu mengapa perlu membaca. Dan apa nikmatnya dunia pembacaan buku.

Jika ditanya bila masa saya mula membaca, saya akan jawab, sejak mula mengenal huruf dan nombor, belajar di sekolah rendah hinggalah ke sekolah menengah, syukur, dengan izin Allah SWT, saya diberikan kebolehan untuk mengenal huruf dan seterusnya membaca buku. Sehinggalah saya jatuh cinta dengan membaca dan dunia buku.

Saya cuba mengingat-ingat kembali sejarah bermulanya saya benar-benar suka membaca buku, membeli buku, mengumpul buku, buku pertama yang dibeli, minat buku apa, dan macam-macam lagi. Saya akan cuba mendokumentasikan sejarah bagaimana bermulanya saya jatuh cinta dengan membaca.

Penulisan yang seterusnya nanti, saya akan kongsikan perjalanan saya dalam dunia buku, insan kecil yang minat dengan buku dan dunia membaca. Seorang insan yang hanya berkelulusan sekolah menengah, dan bekerja di sektor swasta, kini dalam usia empat puluh tahun masih terus membaca, membaca dan membaca. Berimpian mempunyai bilik buku sudah tercapai, biar sederhana tetapi membangkitkan diri untuk terus cinta dalam dunia pembacaan buku.

Semoga, saya diberikan kekuatan untuk menulis detik sejarah dalam dunia pembacaan buku ini, agar rakaman dokumentasi ini akan merangsang khususnya buat anak-anak dan seterusnya masyarakat di luar sana. Tujuan untuk menyemarakkan agar masyarakat suka dengan dunia pembacaan. Harapan agar rakaman sejarah perjalanan dunia pembacaan saya ini dapat saya selesaikan sehingga ke penghujungnya nanti.


Amin Ya Rabb...!

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA