Followers

Tuesday, August 26, 2014

Beli Buku Di Malam Moreh Puisi Dinihari Ramadhan 2014



Pada bulan ramadhan yang lepas, saya telah ke PROGRAM MOREH PUISI DINIHARI 2014, di rumah Dr.Ibrahim Ghafar, di Anjung Sanggar Damai Abadi (11.07.2014), beliau seorang pengiat seni budaya, penyair dan penulis. Program tahunan ini diadakan setiap tahun di dalam bulan ramadhan, minggu kedua jumaat malam sabtu. Ini kali pertama saya menghadiri, itu pun disebabkan saya kerja pagi, jika lain sift, sudah pasti saya tidak dapat menghadirinya.

Pertama kali ke program ini, merasa teruja, kerana di sinilah berkumpulnya penyair-penyair ternama, seperti Pak Agi(Abdul Ghafar Ibrahim), Dr.Ibrahim Ghafar,  Zainal Abbas, Datok Baha Zain, Sani Sudin, Tan Sri Johan Jaafar, Datok Awang Sariyan, Ismas Saring@Sarig Sirad, Yassin Salleh, Datuk Zurinah Hassan, Rahimidin Zahari, Saleh Rahmad dan lain-lain lagi. Mereka berpuisi sehingga ke dinihari. Memang menyeronokkan. Di samping disajikan dengan hidangan puisi-puisi pembakar semangat, kami juga dihidangkan dengan pelbagai menu makanan.

Apa yang menariknya ada jualan buku dari ITBM, itu yang paling saya suka, sambil-sambil mendengar puisi dari mereka, sempat  saya membelek-belek buku tersebut dan dapat juga membeli sebagai ole-ole dibawa balik untuk saya baca nanti, lima buah buku kesemuanya dapat saya bawa pulang dengan diskaun yang sangat istimewa,iaitu 40%, kerana tuan penjaga tersebut mahu segera pulang, anak kepada pembantunya sakit katanya, saya ambil peluang yang diberi itu, lima buah buku cukup untuk malam itu.

Buku-buku tersebut;

1) D.U.B.L.I.N- Karya Wan Nor Azniq

2) QALAM KALBU- Karya Sri Rahayu Mohd Yusop

3) ANOTOMI RUPERT- Karya Ruhani MatDarin

4) KUMPULAN SAJAK SUARA BUKIT KEPADA LANGIT- Karya Sharunizam Abdul Mutalib

5) KUMPULAN SAJAK TENTANG PERTANYAAN KEPADA ENGKAU- Karya Hani Salwah Yaakup

Kelima-lima buku tersebut merupakan hasil penulisan mereka yang bertanding di Sayembara Penulisan Novel, Cerpen Dan Puisi ITBM-BERITA HARIAN. Karya-karay sastera yang bermutu hasil penilaian itu mereka telah berjaya memenangi pertandingan tersebut. Alhamdulillah, saya sudah berjaya membaca empat dari lima buah buku tersebut. Semua cerita novel sangat menarik, juga puisi-puisi sangat memberi inspirasi kepada saya yang baharu berjinak-jinak dalam dunia perpuisian negara dalam dunia sastera tanah air.


JOM BACA BUKU.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA