Followers

Tuesday, January 7, 2014

Membeli Buku Di Souq Quba


Terimbau kembali saat ziarah luar di kota Madinah, sewaktu ke Masjid Quba..., selepas menunaikan solat sunat. Saya sengaja berjalan-jalan dibahagian luar hadapan masjid. Terlihat kedai di bawah sana. Saya cuba memasukinya, sengaja ingin melihat-lihat, sebenarnya ia sebuah pasar raya (Souq Quba’ Yar Harb). Menjual pelbagai barangan keperluan.

Di satu sudut bahagian saya terlihat rak-rak buku, ada bahgian menjual kitab-kitab. Kebanyakan dalam bahasa arab, biasalah namanya pun di tanah Arab, bumi Madinah yang berkat pula. Memang seronok tengok buku-buku, baik dalam negara atau luar negara, perasaan terhadap buku sama sahaja.

Biar pun dalam bahasa Arab, pegang-pegang, selak-selak biar pun tidak faham apa maksudnya. Saya cuba mencari dan meninjau-ninjau mana tahu ada buku dalam bahasa Melayu. Saya terlihat beberapa buah buku tulisan bahasa Melayu Indonesia, dalam hati terdetik, “ada juga buku dalam bahasa melayu...”.

Saya teruja melihatnya buku-buku tersebut, saya mencari tajuk-tajuk yang sesuai untuk saya beli, kebetulan ada bawa duit lebih untuk ziarah luar. Akhirnya terpilih dua buah buku yang antara tajuknya ‘ Menjadi Suami Penuh Cinta’ tulisan Imad Hakim dan sebuah buku berkenaan Rasulullah bertajuk ‘Keagungan Rasulullah, Seakan-akan Engkau melihatnya’, tulisan Zainudin Bin Qasim, kedua-dua buku tersebut terbitan Darul Furqon, Arab Saudi.

Sekurang-kurangnya ada ole-ole dari luar negara, minat dengan bahan bacaan maka beli jugalah buku untuk kenangan. Nanti bila baca, boleh kenang-kenangkan sewaktu di Madinah. Secebis kenangan di sudut buku di Pasar raya, Souq Quba Yar Harb di bahagian hadapan Masjid Quba tidak akan luput dari ingatan ini.


Ia adalah memori indah sewaktu umrah dan ziarah di kota Mekah dan Madinah. Semoga dengan mengingatinya akan berputik kerinduan pada bumi yang suci tersebut.

Selamat membaca...!.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA