Followers

Monday, December 2, 2013

Kursus Penulisan Lagi



Kursus Penulisan Berita Dan Artikel; Anjakan Penampilan Hadapi Cabaran Semasa

Semangat untuk menuntut ilmu itu amat baik sekali. Apa sahaja bidang yang ingin kita ceburi pasti memerlukan ilmu yang membolehkan kita tahu selok belok bidang tersebut. Begitu juga dengan penulisan. Ia juga perlukan ilmu, untuk itu ia perlu digali dan dicari. Ia sangat signifikan. Mudah-mudahan perjalanan saya menimba ilmu penulisan ini bersesuaian dengan maksud firman Allah SWT dan  hadis dibawah;

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Katakanlah lagi (kepadanya), “Adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu?”

(Surah al-Zumar 39:9)

Hadis Nabi SAW yang bermaksud

Sesiapa yang menempuh perjalanan dengan tujuan untuk menuntut ilmu. nescaya Allah akan mempermudahkan baginya jalan ke Syurga.”

(Riwayat Muslim no.2699).

Maka untuk memenuhi kehendak diri, agar ilmu penulisan dapat difahami dan dipelajari, saya sebagai seorang yang ingin tahu tentang selok belok penulisan telah menghadiri sekali lagi kursus penulisan yang dianjurkan oleh IBHKHIDMAT di Masjid Negeri Shah Alam pada 28hb September hingga 29hb September 2013.

Kursus yang berjalan selama dua hari itu sangat memberi manfaat untuk diri saya untuk melengkapi ilmu penulisan melalui penceramah yang berpengalaman. Ia sangat berguna untuk saya mengetahui lebih mendalam tentang penulisan artikel dan berita.

Selama dua hari, mulai hari sabtu dan Ahad. Ianya sangat berbaloi untuk diri saya juga pada rakan-rakan pesrta lain pastinya. Kerja shift malam tidak menghalang untuk saya turut serta dalam kursus tersebut. Biar pun ada rasa mengantuk, tetapi saya tetap gagahi juga, peluang dan ruang hanya datang sekali.

Semua ini disebabkan semangat dan minat yang mendalam, tanpa semangat dan komitmen yang tinggi sudah pasti saya tidak akan menyertainya. Ia mungkin akan terlepas begitu sahaja. Biar pun ia memerlukan perbelanjaan sebanyak RM200.00 untuk dua hari, namun ia amat berbaloi dan bermanfaat untuk diri ini.

Berkorban apa sahaja, harta atau pun nyawa, bait-bait dalam lirik lagu P.Ramlee tiba-tiba menerjah di minda. Tanpa ada pengorbanan mana mungkin kejayaan apa sahaja, akan dapat dinikmati dan dikecapi.

Kata mereka yang bijak pandai, menuntut ilmu itu berterusan, tiada had dan sempadan waktunya, tiada usia yang menyatakan menuntut ilmu perlu ada persaraan. Tidak sesekali tidak. Ikut kadar kemampuan yang kita ada. Belajar di mana-mana pun boleh, apa yang penting ilmu yang dipelajari itu tidak menyeleweng dan bermanfaat.

Ilmu itu sangat signifikan, tanpanya kejahilan akan menyelubungi diri, hidup akan tersesat dan tersasar kerana panduan dari ilmu tidak dimiliki. ‘Ilmu itu cahaya, jahil itu merbahaya’ kata-kata yang sungguh mengesankan di hati.

Beruntung dan bertuah itulah ungkapan yang boleh saya ungkapakan secara pribadinya, kerana selama ini saya hanya menikmati tulisan-tulisan mereka dan menatapinya di akhbar atau majalah, tapi ketika itu saya benar-benar dihadapan mereka, mengambil ilmu dari mereka. Ambil berkat dari orang yang berilmu.

Siapa tidak kenal Dr.AnnWan Seng, Tuan Haji Zulkifli Sulong, Ismas Saring dan Puan Marsila, mereka ini adalaha insan yang bijak dan berkemahiran dalam bidang penulisan. Banyak pengalaman, ilmu, pengajaran dan sebagainya yang mereka curahkan pada setiap sesi yang mereka diskusikan.

Justeru itu, saya sebagai peserta kursus, merasakan rugilah sekiranya, peluang dan ilmu yang diberikan oleh mereka tidak dipraktikan untuk diri sendiri terutamanya dalam penulisan yang sedang saya cuba kerjakan ini.

Semoga semangat ini akan terus berkobar dan bersemarak dalam diri. Insyallah, saya akan coretkan lagi tentang pengalaman mengikuti kursus selama dua hari ini kepada rakan-rakan penulis dan peserta penulisan semuanya.

Sampai jumpa lagi.


No comments:

Post a Comment

DEMI MASA