Followers

Friday, December 6, 2013

Catatan Kursus Penulisan Artikel Dan Berita

Catatan Hari Pertama: Sabtu 28hb 09 2013 

Bagi melengkapi ilmu di dada tentang penulisan, sekali lagi pada tanggal 28hb September hingga 29hb September 2013, Sabtu dan Ahad, saya menyertai untuk kali kedua kursus penulisan anjuran IBHKHIDMAT. Kursus diadakan di dewan Bilik 10, Masjid Negeri Shah Alam. Kali ini kursus berkaitan dengan penulisan artikel dan berita dengan temanya; Anjakan Penampilan Hadapi Cabaran Semasa.

Dilema Perjalanan Ke Kursus Artikel Dan Berita



Pada mulanya saya menghadapi dilema tentang kenderaan, maklum kenderaan hanya ada sebuah, isteri bawa ke tempat mengajar al-quran. Pening juga memikirkannya, bagaimana esok saya mahu ke tempat kursus. Saya cuba sms teman-teman kampung yang bekerja di Shah Alam, manalah tahu saya boleh tumpang mereka. Agak mengecewakan, sabtu ramai diantara mereka yang tidak bekerja. Dalam hati pada masa itu, terpaksakah aku membatalkan hasrat hatiku ini.

Dalam hati terus bermonolog, alangkah ruginya seandainya aku tidak pergi, peluang hanya datang sekali kemungkinannya. Hati terus berkata-kata...ha, tiba-tiba teringat seorang kawan yang duduk di Bukit Kerayong. Kemungkinan saya boleh tumpang dia, fikir saya waktu itu. Saya terus sms kawan di sana, syukur pada Allah SWT, kawan tadi besok ada ot, dia kata ok, boleh sahaja saya tumpang.

Janji ditepati sekitar jam 8:20 pagi tunggu di depan rumah ibu bapa saya di jalan belimbing. Alhmadulillah, saya mengucapkan berbanyak terima kasih pada kawan yang menumpangkan saya, dia bekerja di PKNS, pejabatnya di Kompleks PKNS. Jadi dia tidak bermasalah untuk hantar saya ke Masjid Negeri.

Syukur, Sampai Juga



Sekitar jam 8:50pagi, sampai juga di Masjid Negeri. Saya terus menuju ke masjid, mencari Dewan Bilik 10, pusing punya pusing akhirnya terlihat Bilik Kuliah 10, tetapi tengok kosong sahaja, tiada sesiapa di dalamnya. Saya optimis, kemungkinan penganjur dalam perjalanan ke Masjid Negeri.

Sementara itu, saya pusing-pusing di bahagian gerai-gerai yang berada ditepi masjid. Ada yang sudah buka gerai dan ada yang belum. Saya cuba ke gerai milik abang ipar. Tapi belum dibuka lagi. Saya duduk menunggu dengan redha dan sabar. Sesekali saya cuba sms pada Tuan haji Ismail. Saya menyatakan sudah sampai, ya salamm...beliau menyuruh aku tunggu sahaja di situ.

Sabar Menanti

Sedang saya duduk di kerusi urut menunggu, tiba-tiba datang seorang wanita sepertinya mencari-cari sesuatu, kami berpandangan, kalau tidak silap saya dia tanya, peserta kursus ya, bilik 10 mana. Saya menunujukkan arahnya, tapi saya katakan padanya, belum ada orang lagi, mungkin lewat sikit. Kami pun berborak-borak tentang penulisan. Oh...Cik Adik tersebut ada menulis di majalah fokus. Kira-kiranya waktu itu kami sedang bertukar-tukar fikiranlah sambil menunggu delegasi penganjur sampai.

Syukur, akhirnya sampai juga, penganjur bersama-sama dengan para pembantunya. Sebelum mereka siap-siap mengemas apa-apa yang patut saya masuk ke bilik kuliah 10, meletakkan beg dan duduk-duduk menunggu para peserta lain datang. Sekitar jam 9:15pagi beberapa peserta sudah mula ada yang datang.

Sedia Mula




Kelihatan seorang wanita berbangsa arab pun turut ada dalam bilik kuliah. Wah...sudah hebat ini, bisik hati saya, ada seorang arab dalam kursus penulisan pada hari itu. Menurut Tuan Haji Ismail, wanita itu dari Syria, negara yang sedang bergolak. Ummu Abdullah panggilannya.

Peserta terdiri dari para mahasiswi dari Unisel dan saya dari sektor swasta. Sebelum itu, kami bersarapan pagi yang telah disediakan. Masing-masing menjamah bagi mengisi perut, maklum selama beberapa jam kami akan duduk mendengar kuliah penulisan pagi itu.

Para peserta pun sudah menduduki kerusi masing-masing, sudah tidak sabar rasanya untuk mendengar input-input yang akan dikongsi oleh penceramah pertama. Sekitar jam 9:30 pagi, Tuan Haji Ismail mengambil tempat, sebagai pengurusi majlis. Mengalu-alukan para peserta yang menghadiri kursus penulisan artikel dan berita.

Beliau memperkenalakan satu persatu para peserta yang hadir. Apa yang menariknya, ada peserta dari nun jauh dari timur tengah, negara syiria, Ummu Abdullah panggilannya. Terpaksalah Tuan Haji Ismail berbahasa arab untuk menterjemahkan bahasa melayu, apa yang sedang diperkatakan oleh para peserta. Agak geli hati juga, saya melihat telatah Ummu Abdullah.

Apa pun tetamu jauh, harus di ladeni dengan sabar. Dalam ucapan alu-aluannya, Tuan Haji Ismail@Ilhami nama penanya mungkin, beliau telah memetik kata-kata yang sangat menarik dari seorang pimpinan Ikhwanul muslimin;

“Kamu hendaklah membaca yang baik, apa yang kamu jumpai, kemudian tulis apa yang kamu baca, kemudian hafal apa yang kamu tulis...”

Bait-bait yang menarik pastinya, sebagai motivasi para peserta pagi itu.

Menurut beliau, pentingnya menulis; ikat  ilmu dengan menulisnya, agar ilmu itu tidak hilang maka dengan menulisnya ilmu tidak akan hilang begitu sahaja. Ia boleh dimanfaatkan oleh pembaca. Menulis juga amat penting dalam kehidupan manusia. Sesebuah karya akan dapat dibaca oleh khalayak, bila mana apa yang dihasilkan itu memberi manfaat kepada seluruh umat.


Akhirnya, beliau mengharapakan para peserta agar dapat menumpukan sepenuhnya, segala perkara yang akan dikongsikan oleh para penceramah selama dua hari. Mudah-mudahan, menurutnya ilmu yang didapati boleh di gunkan dalam menukang penulisan yang dihasilkan nanti.

bersambung...

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA