Followers

Sunday, May 6, 2012

Teruja Dengan Penulisan Hebat


Sebuah Catatan Dari Seorang Penulis



Melihat kesungguhan para penulis menukilkan apa yang dialami dalam kehidupan mereka dalam bentuk buku sama ada penulisan berbentuk cerpen ,sajak,tarvelog kehidupan dan sebagainya sangat mengujakan saya sebagai pembaca.Mana tidaknya segala pengalaman mereka dilakarkan dalam bentuk sebuah buku.Ini menarik minat saya sebagai pembaca untuk cuba-cuba melakarkan apa yang terjadi dan yang telah terjadi dalam kehidupan saya selama ini.Sekadar berkongsi-kongsi pandangan.

Penulisan dalam blog telah menarik minat saya untuk menukilkan apa-apa sahaja yang berlaku dalam lingkungan yang telah saya alamai.Sesungguhnya membaca buku-buku dari penulis yang hebat melahirkan minat dan keinginan saya untuk turut melahirkan tulisan berbentuk pengalaman yang pernah dilalui.Biarpun pengalaman itu tidak sehebat mana pun,ia nya hanya sekadar  perkongsian pengalaman hidup dari insan biasa seperti saya.

Melalui penulisan blog,saya dapat meluahkan
pengalaman,pandangan,peristiwa dan sebagainya yang sedang di alami.Dari kelahiran seorang cahaya mata(BLOG NUR DANIA BALQIS) hinggalah warna-warni politik Negara yang semakin panas(MUHAMMAD ANAS).Dari ruang hobi dan kegemaran saya kongsikan blog berkenaan buku(JARINGAN PERKONGSIANMINDA ANDA).Ia sebahagaian dari kehidupan saya.Amalan membaca ingin dijadikan budaya dalam kehidupan rumahtangga yang di bina.Melaluinya kita mendapat pelbagai faedah yang tidak didapati oleh mereka yang tidak menyukai amalan membaca.

Penulisan melalui luahan rasa hati,penulisan berbentuk puisi ataupun sajak juga saya wujudkan dengan terbinanya satu blog yang saya namakan AKU BUKAN SASTERWAN,Ia nya mengandungi hasil nukilan rasa melalui penulisan sajak atau puisi,ia bukanlah sehebat mana,sekadar meluah rasa yang berbuku di hati.Sebenarnya apa yang kita lihat,dengar dan lalui itu semua adalah bahan cerita yang boleh kita kongsi bersama.Begitulah rupa-rupanya penulis-penulis hebat yang ada ditanahair kita mengolah ilham hingga menjadi sebuah catatan yang indah dan unggul malah hebat sekali.

Dari catatan kehidupan,pengembaraan,surat-surat,rintihan,keluhan dan pelbagai lagi dapat dikongsikan bersama pembaca-pembaca.Mereka mempunyai ruang waktu untuk terus berkarya kerana segala ilham sering mereka cari mahupun pada diri mereka mahupun yang mereka imaginasikan.Realitinya mereka adalah penulis yang sentiasa peka tentang persekitaran kehidupan yang dilaluinya.Ruang lingkup karya mereka bukan sahaja dari sudut pribadi,namun segenap peristiwa dan kejadian di persekitaran mereka merupakan bahan karya yang di nukilkan untuk di kongsikan bersama.

Sesungguhnya apa sahaja yang terlintas,terbuku,terlihat,terdengar dan apa sahaja yang diimaginasikan boleh sahaja menjadi sebuah catatan perkongsian yang menarik dan bermanfaat.Kekaguman melihat para penulis tanahair dengan karya masing-masing membuatkan saya bercita-cita dan berimpian untuk mengolah sebuah karya untuk  peninggalan warisan akan datang.Namun entah kapan ia nya kan menjadi realiti.Atau kah ia nya hanya angan-angan saya,atau sekadar impian dan angan-angan sahaja.?

Jom Membaca.

(Tulisan ini sekadar pandangan penulis blog ini,salah dan silap mohon di komen)

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA