Followers

Tuesday, April 24, 2012

Minat Novel


Koleksi Novel


Tahniah kepada sahabat yang suka membaca,tidak kiralah apa jenis buku yang sahabat baca.Selagi ada daya dan masa membacalah,tiada kerugian walau satu saat pun jika apa yang kita baca boleh membawa kita ke arah yang lebih maju dan bertamadun.Banyak jenis buku yang boleh dihadam.Ada buku ilmiah,buku motivasi,buku ekonomi,buku teknologi,Koleksi Cerpen dan macam-macam lagi,malah novel pun ada.

Bagaimana dengan novel?.Tentu ada yang lebih minat dari saya.banyak kumpul novel hingga berrak-rak,syabas dan tahniah.minat yang sangat bagus dan mengujakan.Jika ada yang bertanya pada saya,minat membaca novel.Ya..saya minat.Untuk tahu seterusnya baca dibawah:


Awak baca Novel?.

Ya..saya baca novel.Setakat ni ada beberapa jumlah novel dalam bilik buku saya.Saya tidaklah sefanatik orang lain dalam membaca novel.Hanya minat dan sebagai merehatkan minda,bahan yang boleh memotivasikan diri.Ya novel juga boleh mendatangkan motivasi diri,ikut cerita dan mesej apa yang mahu di sampaikan oleh penulis kepada pembacanya.Lagi pun dalam sebuah buku tulisan Dr.H.M Tuah Iskandar ada tertulis fakta,membaca novel boleh melambatkan nyanyuk,kalau tidak silap saya.

Menyeronokan membaca novel?

membaca novel sangat menyeronokan itu pada pandangan saya.Bila saya membaca novel saya akan masuk kedalam novel itu,seolah-olah saya sebahagian dari watak yang ada dalam novel itu.Imaginasi,Khayal dan ghairah untuk mengetahui babak-babak seterusnya kadang-kadang menguasai ketika membaca novel,mahu tahu lebih cepat apa babak seterusnya.

Namun bergantung kepada masa yang ada pada kita.Mana tidaknya,tengah syok dan seronok mahu membaca bab seterusnya si anak menangislah pula mahu susu,si Ayah pulah mahu minta bikin teh dan macam-macam lagi.Itu gangguan dalam membaca novel.Tidak sama dengan menonton TV atau wayang,tengah seronoknya,iklan pula,betul-betul potong stim..!.

Jenis Novel?.

Macam-macam jenis novel ada di pasaran,ada cinta,kekeluargaan,seram,jenayah,thriller,politik,novel Islami,novel remaja,novel kanak-kanak,motivasi,satira dan banyak lagi.Jika diikutkan citarasa saya tentang baca novel sebenarnya saya tidak memilih jenis novel,namun bila saya pilih punya pilih bila ke kedai buku,saya lebih terpilih novel motivasi dan thriller.Novel cinta juga minat...Cinta siapa yang tidak minat.

Penulis Yang Di minati?.

Siapa pun bila di tanya tentang penulis novel yang di minati,mereka ada minat tersendiri.Mungkin ada yang minat orangnya,minat cara penulisannya dan pelbagia jenis minat yang ada pada diri setiap peminat kepada penulis novel yang di minatinya.Antara yang saya minat penulis novel Inikah Cinta Dr.H.M Tuah Iskandar,novel beliau banyak motivasinya biarpun novel itu novel cinta.Juga minat dengan penulis novel aksi Detik Debar EYMAN HEIYKAL atau nama sebenarnya Norden Mohammad.

Secara ikhlasnya itulah setakat ini yang saya minati.Sebenarnya banyak lagi penulis-penulis hebat yang perlu di minati penulisannya seperti sasterawan hebat A.Samad.Said dan sasterawan hebat Negara yang lain-lainnya.Sudah pastinya mereka inilah yang menjadi idola dan contoh bagi penulis-penulis baru.Juga peminat dan pencinta buku.

Bila Masa Beli Novel

Saya bukanlah peminat fanatik novel tetapi saya minat baca novel,Novel yang saya miliki kebanyakannya dibeli di jualan harga runtuh,seperti di Karnival Karangkraf.Bila ke kedai buku memang suka saya membelek-belek novel-novel yang pelbagai tajuk dan tebal-tebal pula.Rasa teruja melihat novel yang tebal itu.Dalam fikiran,macam manalah penulis ini boleh menulis novel setebal itu.Memang hebat mereka.Insyallah saya akan cuba menulis novel..dalam hati saya.Kesimpulannya untuk novel,saya akan membelinya bila ada keinginan yang kuat bila mahu membacanya dan yang penting ada diskaun yang berpatutan.Itulah yang semua orang mahukan kan?.

Apa pun jenis buku yang kita baca.Ia nya akan mampu membuka minda kita agar lebih kreatif dan inovatif.Perkembangan ilmu kita bertambah dan semangat untuk menjadikan pembacaan sebagai budaya hidup akan terus sebati dalam diri.Masyarakat akan lebih unggul dan tamadun akan lebih tinggi kesan dari pembacaan.

Justeru itu,marilah semarakan budaya membaca dalam masyarakat kita.

Jom Membaca...!

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA