Followers

Wednesday, November 6, 2013

Sejauh Manakah Hijrah Kita



Saban tahun kita akan menyambutnya seperti tahun-tahun masehi, namun begitu sambutan yang kita lakukan agak berlainan. Kita akan mulakan dengan doa akhir tahun sebelum masuk waktu maghrib, dan akan berdoa awal tahun seusai azan  sebelum menunaikan solat maghrib. Sambutan ini dilakukan di mana-mana surau dan masjid diseluruh negara. Ini menandakan tahun baharu hijrah sudah bermula pada saat itu.

Alhamdulillah, pada tahun ini, sekali lagi kita dipertemukan dengan 1 Muharam 1435H, ini menandakan bahawa umur kita semakin banyak, semakin hampir kita menuju kematian, biar pun mati itu bila-bila masa sahaja. Namun dengan peningkatan tahun bermakna umur kita pun meningkat. Yang muda menuju ke tua, yang tua akan semakin tua. Peringatan demi peringatan sudah ditunjuki pada diri kita.

Rambut semakin beruban, mata semakin rabun, kulit semakin berkedut, pendengaran semakin kurang, makan sudah kurang selera dan bermacam peringatan yang Allah SWT sudah beri pada kita, namun sejauhmanakah peringatan itu mengingatkan kita tentang hari kematian kita?. Adakah ia menghampirkan diri semakin dekat pada-Nya atau semakin jauh kita lupa dan alpa tentang semua itu?.

Hijrah, saban tahun kita akan mendengarkan segala kupasan yang dilontarkan oleh para ilmuan dan para ustaz-ustazah yang memberikan ceramah atau syarahan di mana-mana sahaja. Baik di masjid-masjid atau surau-surau serta di kaca-kaca tv dan juga dicorong-corong radio. Saranan serta ajakan agar masyarakat melakukan hijrah kepada yang baik kepada yang lebih baik sangat dialu-alukan.

Istilah-istilah seperti reformasi, revolusi, transformasi, islah dan pelbagai lagi menjadi ungkapan para pemimpin politik agar rakyat bersatu padu melakukan perubahan dalam segenap kehidupan. Bermula dalam diri, keluarga dan masyarakat serta lebih besar dari itu negara. Ia juga merupakan satu hijrah yang sangat dituntut dan mesti dilakukan oleh semua masyarakat muslim khususnya dan secara amnya seluruh rakyat.

Mengimbau sirah Nabi SAW berkaitan hijrah, semua orang sudah tahu, betapa peristiwa hijrah ini merupakan peristiwa penting. Nabi SAW dan para sahabat berhijrah dari Kota Mekah ke Kota Madinah, dari satu keadaan yang sangat negatif ke suatu keadaan yang sangat mendamaikan keadaan ketika itu. Setiap para sahabat memainkan peranan penting dalam peristiwa hijrah ini.

Mereka adalah watak-watak manusia yang punyai intigriti yang sangat mulia, antara mereka Sayidina Ali Bin Abi Talib, Abu Bakar As-Siddik, Asmak Binti Abu Bakar dan para sahabat yang lainnya. Mereka adalah manusia-manusia yang cukup setia dengan arahan Nabi SAW. Nabi SAW sebagai ketua yang sangat dipercayai dan Nabi SAW telah memberi kefahaman kepada para sahabat tentang betapa perlunya mereka berhijrah.

Bagimana dengan kita?. Saban tahun menyambutnya, apakah kita turut sama berhijrah atau hanya tahunnya sahaja yang hijrah?. Sebagai umat Muhammad SAW, sudah sewajarnya kita mengambil ibrah dari peristiwa ini. Bukan sekadar mendengar ceramah atau syarahan sahaja tetapi lebih daripada itu, kita sudah sewajarnya menjadikan peristiwa hijrah ini sebagai pemangkin untuk diri kita melakukan sesuatu yang terbaik dalam kehidupan kita. Marilah kita sama-sama bermuhasabah pada awal tahun hijrah ini.

Kita renung-renung kembali, sejauh manakah kita mengamalkan suruhan-Nya serta meninggalkan larangn-Nya, sejauh manakah kita telah benar-benar menghayati sunnah Nabi SAW dan mengamalkannya dalam kehidupan kita, juga al-Quran sebagai kitab panduan dan rujukan kita, sejauh mankah kita menguliti, menghayati isikandungan dan mengaplikasikan dalam kehidupan kita?.

Apakah selama setahun dalam tahun hijrah kita benar-benar menghayati kehidupan sebagai seorang muslim yang baik, keluarga muslim yang baik, suami muslim yang baik, isteri muslim yang baik, anak muslim yang baik, pemimpin muslim yang baik atau masih banyak lagi lompang-lompang yang banyak, perlu kita perbaiki. Jika tidak, kita akan rugi setiap masa kerana kita tidak mengamalkan kehidupan muslim yang sempurna.

Oleh itu, mulai saat dan detik ini, marilah kita hijrah dengan makna yang sesungguh-sungguhnya. Agar kehidupan kita akan lebih teratur dengan mengikut aturan syariat yang disampaikan oleh Nabi SAW kepada kita. Hanya dengan aturan agamalah yang bisa menyelamatkan kita di dunia, lebih-lebih lagi nun di akhirat sana.

Semoga hijrah membentuk kita sebagai pribadi muslim yang unggul. Iman dan taqwa menjadi benteng diri yang ampuh. Juga dalam segenap kehidupan kita akan diredhai Allah SWT, pada tiap saat dan detik semuanya menuju ke matlamat yang satu, iaitu hanya untuk Allah SWT semata-mata. Akhirnya, moga hijrah kita diterima oleh Allah SWT sebagai hijrah yang sebenar-benar hijrah.


Selamat Menyambut Maal Hijrah 1435H.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA