Followers

Tuesday, November 12, 2013

Catatan Petang: Singgah Cari Buku

Beberapa minggu lalu pada sebelah petang, bersama anak buah Amer Amerul ke Tesco Setia Alam. Bertujuan untuk menyemak penyata ahli KWSP. Setelah menyemak penyata KWSP, saya mengambil kesempatan untuk singgah di kedai buku Sinar Bistari di tingkat atas Tesco Setia Alam.
Ia merupakan distinasi utama saya, bila ke Tesco. Kalau dahulu, kedai buku Granmedia menjadi tempat persinggahan, tapi oleh kerana kedai tersebut sudah berpindah. Kini kedai buku Sinar Bistari pula menjadi sasaran saya pula.

Ke Kedai Buku Sinar

Mengambil kesempatan beberapa minit untuk memasuki dan mencari beberapa buah buku untuk dibeli. Saya tidak mengambil masa yang lama. Pusing-pusing sekejap dibahagian penerbitan buku lain seperti PTS, Galeri Ilmu, Mustread dan lain-lain. Maklum ada lagi sesi penting untuk diselesaikan bersama anak buah.

Tanpa banyak memilih saya capai sahaja dua buah buku baharu terbitan Grup Buku Karangkraf. Buku-buku tersebut bertajuk ‘Memacu Transformasi’ tulisan Saifuddin Abdullah dan ‘Maaf Cakap’ tulisan Norden Mohamed. Kedua-dua buku tersebut baharu sahaja terbit beberapa minggu yang lalu.


Bolehlah untuk saya baca, pada masa-masa yang terluang. Seronok bila dapat buku baharu, tidak sabar untuk membukanya dan menyelak-nyelak isikandungan buku tersebut. Dalam kereta lagi saya sudah buka bungkusan plastik tersebut.

Bolehlah nanti baca, ketika kerja shift malam. Itulah masa yang banyak boleh saya membaca, terutamanya pada waktu rehat. Insyallah, pada kesempatan yang lain saya akan kongsikan kedua-dua buah buku tersebut dalam penulisan yang lain nanti.


Ke KFC Setia Alam

Sambil makan-makan ayam. Amer menerangkan tentang Unit Trust, sambil mendengar penerangan dari anak buah, tangan saya asyik membelek buku-buku tadi. Dalam hati tidak sabar untuk membacanya nanti. Amer terus terangkan pasal Unit Trust, Amer rekmen saya supaya masuk unit trust. Untung...dan berbaloi nanti, katanya, biasalah bodek Aciknya.

Dia kata pulangannya lebih lumayan pada masa akan datang, saya dengar sahaja apa yang dia terangkan. Tanpa banyak pertanyaan saya terus setuju dengan cadangannya itu. Terus sign borang untuk menyertai skim tersebut. Mudah-mudahan taklah ada penipuan seperti skim-skim yang lain. Itulah harapan setiap pelabur seperti saya.

Untung-untung umur panjang, dapat menikamti hasilnya.Tidak pun para warislah yang akan dapat menikmatinya nanti. Dua perkara dapat hari ini, dapat buku dan dapat ilmu tentang Unit Trust. Semoga anak buah, sukses dengan kerjayanya itu.


Selamat membaca!.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA