Followers

Friday, November 1, 2013

Bukan Semua Bahan Bacaan Boleh Dibaca



Saya petik tulisan dibawah dari sebuah buku yang bertajuk Kuasa IQRA, menguasai dunia, menikmati akhirat, hasil penulisan oleh Dr.Zulikifli Mohammed Al-Baqri. Semoga catatan ringkas ini dapat menjadi panduan dalam memilih bahan bacaan yang kita mahu baca.

1) Bahan bacaan yang bercanggah dengan akidah ahli Sunnah wal Jamaah. Contohnya berkaitan fahaman Muktazilah, Jabariah, dan lain-lain fahaman.

2) Buku berkenaan ajaran-ajaran sesat yang sudah pasti merosakkan pemikiran dan minda manusia. Antaranya ilmu falsafah yang tidak percayakan Tuhan, sehingga Imam Ghazali mengarang buku bagi menolak fahaman itu seperti Tahafut al-Falasifah dan Al-Munqiz min ad-Dholal.

3) Ilmu bekaitan dengan amalan yang tidak betul dan bercanggah dengan ajaran Islam seperti sihir, santau dan laian-lain.

4) Ilmu yang berbentuk hiburan yang melalaikan dan melekakan seperti pembelajaran lirik lagu, ilmu silap mata, dan lain-lain.

5) Ilmu berkenaan dengan pemikiran yang menjarakkan seseorang daripada ajaran Islam ataupun mengandungi banyak syubahah yang melemahkan keyakinan individu kepada agama Islam.

6) Kisah-kisah cinta yang melalaikan serta mengasyikkan seperti buku novel yang seolah-olah berada di alam khayalan, yang mempunyai unsur gembira ataupun sedih yang melampau.

7) Buku-buku kartun, apatah lagi adanya unsur kuasa dan sakti yang penuh dengan khurafat.


Sampai jumpa lagi, selamat membaca!.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA