Followers

Thursday, November 7, 2013

Abi Mana Buku Tanya Muhammad Anas



“Abi mana buku...”. Inilah kata-kata anak lelaki saya sewaktu saya baharu balik dari kerja. Dengan nada yang perlahan selepas saya membuka pintu slanding rumah. Hari ini (29hb 10 2013), merupakan hari kelahirannya, genap sudah umurnya tiga tahun. Diam tidak diam, sudah tiga tahun anak bujang seorang ini.

Tiba-tiba sahaja, tanya buku. Saya rasa hairan juga, macam mana bujang seorang ini sudah pandai minta buku. Mungkin umminya yang suruh rasanya. “Nanti malam kita jalan-jalan cari buku ya...”. kata saya padanya sambil mencium pipinya. Entah faham atau tidak, tapi melihat reaksinya, seakan gembira bila saya katakan malam nanti  jalan-jalan cari buku.

Dalam keadaan kepenatan balik kerja, anak minta buku pula. Alangkah bahagianya saat saya mendengar luahan anak bujang seorang ini. Dari perasaan penat tadinya, kini menjadi hilang sebahagian rasa penat itu. Syukur rasanya, bila anak-anak sudah mula suka pada buku, biarpun masih tidak faham kepentingan buku padanya. Namun bukan masalah untuk tidak membelikannya buku atau majalah-majalah.

Walaupun sekadar melihat gambar-gambar di dalamnya, itu sudah memberikan suntikan yang sangat baik kepada anak-anak. Maklum sahaja, anak-anak kecil dalam usianya sebegitu masih suka melihat gambar-gambar yang berwarna-warni, lagi-lagi watak yang mereka gemari seperti watak Upin dan Ipin, Boboiboy dan lain-lain. Tentu sahaja mereka amat mengemarinya.

Biar pun selepas melihat-lihat gambar di dalam majalah yang dibeli, ia akan conteng-conteng majalah tersebut, malah ada masanya dikoyakannya, rasa sebal juga melihatnya. Namun, dek’ kerana budak-budak masih tidak faham betapa pentingnya nilai sebuah bahan bacaan untuk dihargainya. Nama pun budak-budak, biarlah...yang penting perasaan minat pada buku atau pun majalah sudah ada dalam diri mereka.

Apakah saya menyesal dengan tindakan mereka menconteng-conteng dan mengoyakan itu?. Oh...tidak sesekali tidak, seperti yang saya nyatakan di atas tadi, namanya pun budak-budak. Saya akan tetap akan membelikan majalah-majalah atau buku mewarna (setakat ini) untuk mereka. Agar mereka terus akrab dengan buku-buku atau majalah-majalah serta semoga minda mereka terus lekap dengan bahan-bahan yang sebegitu. Itulah antara harapan saya. Mungkin ibu bapa di luar sana pun begitu.

“Abi mana buku...”, adakalanya bila saya bersendirian terngiang-ngiang pertanyaan itu di telinga saya. Macam tidak percaya, dalam seusia begitu sudah boleh meminta buku. Itu yang sangat membahagiakan hati saya. Moga satu hari nanti mereka juga menerapkan tabiat membaca dalam diri mereka. Biarlah mereka nanti memanfaatkan bilik buku yang saya wujudkan di rumah. Bila saya sudah tiada, bolehlah mereka membaca buku-buku peningalan saya dalam bilik buku tersebut.

Satu masa saya pernah bercakap dengan anak perempuan saya berumur empat tahun, “buku-buku ini semua untuk kakak dan adik, nanti bila besar boleh baca tau...”. Dia mengangguk-angguk faham rasanyalah begitu. Budak-budak kan’!. Itu juga harapan saya, agar anak-anak menjadi generasi yang suka membaca, bukan setakat membaca tetapi lebih dari itu sebagai konsep dalam kehidupan seharian kita dan mereka. Mudah-mudahanlah.


Amin!.

No comments:

Post a Comment

DEMI MASA