Monday, September 1, 2014

Ismas Saring@Saring Sirad Ziarah Ke Rumah

Pada penghujung Syawal 1435H yang lalu, saya telah dikunjungi oleh seorang penulis veteren, iaitu Ismas Saring atau Saring Sirad. Saya lebih mesra memanggilnya Wak Saring Sirad. Beliau datang dengan niat ziarah raya, sudah agak lama beliau mahu ziarah, cuma waktu itu kesempatannya tidak ada. Hari itu, sewaktu dalam perjalanan dari Kuala Selangor, ziarah bekas gurunya, beliau sempat menghubungi saya untuk mampir atau singgah ke rumah saya.

Sewaktu di rumah, banyak yang kami borak bualkan, dari perihal politik, MH17, kisah lama, penulisan puisi dan lain-lain. Tidak jemu mendengar cerita-cerita lama yang beliau ceritakan, adakalanya cerita-cerita ‘off record’, pengalaman lalu diceritakan pada saya. Tak perlulah saya ceritakan. ‘Off record’ kan’.  Maklum bekas seorang wartawan yang kaya dengan cerita dan kisah. Seorang penulis, wartawan, juga Tokoh Budaya Negeri Selangor 2007, kaya dengan ilmu dan pengalaman. Itulah Wak Saring Sirad, Wak tak punya apa-apa...


Sebelum balik, beliau meminta izin mahu masuk ke dalam bilik buku saya, saya berbesar hati untuk mengajaknya masuk ke dalam bilik buku saya. Dia agak kagum dengan saya. Saya kata, biasa sahaja Wak, sudah minat saya baca buku. Beliau membelek-belek buku. Saya mengambil beberapa aksi beliau dengan buku hasil karyanya ‘Kontal-Kantil’. Kenangan dengan Wak Saring Sirad terus segar, InsyaAllah selagi hayat ini masih ada.












Terima Kasih Wak Saring Sirad!

No comments:

Post a Comment