Followers

Wednesday, January 29, 2014

Kursus Penulisan Artikel Dan Berita 2013




Jumpa Lagi Wak Saring

Semasa mahu masuk ke bilik kuliah, saya melihat seorang insan low profile yang wajahnya beberapa minggu lalu saya temui. Saya menegurnya...,“Wak Saring”. Dia senyum, sambil kami bersalaman, dia kata macam pernah jumpa. Saya beritahunya, kita jumpa semasa di rumah Dr.Ibrahim Ghaffar. Saya tidak boleh borak lama sebab ada tugasan yang diberi.

Wak Saring mempersilakan masuk, dia memahami situasi saya. Dalam hati saya, kali ini, apa lagi yang Wak Saring akan kongsikan dalam kursus hari ini. Tidak sabar rasanya mahu mendengar pengalaman lampaunya sebagai seorang wartawan yang banyak pengalaman.

Selesai Tugasan

Saya pun masuk bilik, meneruskan perbincangan tentang tugasan tadi. Cadangan tentang berita tadi diterima sebulat suara. Masing-masing mencipta ayat untuk menjadikannya berita yang menarik. Seorang mencatat dan menulisnya. Kami tertanya-tanya tentang kumpulan yang pertama tadi. Mungkin mereka menulisnya terus di tempat mereka mencari berita.

Tuan Ilhami memberitahu kami, tugasan boleh diserahkan kepada Puan Marsila, sebelah petang boleh dibaca dan dikomen oleh beliau nanti. Tidak lama kemudian kumpulan pertama pun masuk. Beberapa minit lagi giliran penyampai kedua akan memberikan perkongsian tentang penulisan berita dan artikel.





Sesi Kedua: Perkongsian Dari Haji Saring Bin Sirad@Ismas Saring

Sekitar jam 11.30, sesi kedua bermula, Tuan Ilhami memperkenalkan penyampai kedua untuk  sesi kedua iaitu Tuan Haji Saring Bin Sirad. Ini kali kedua saya bersua muka dan berkongsi pengalamannya sebagai seorang wartawan yang cukup banyak pengalamannya. Haji Saring Sirad@Ismas Saring juga dikenali dengan panggilan Wak Saring mengambil tempat dan seterusnya memberi ucapan dengan membaca teks yang beliau telah sediakan.

Kami mendengar ucapan beliau dengan penuh minat, disamping membelek-belek biodata yang diedarkan kepada kami. Melihat dan mambaca pada biodata beliau, sebenarnya Wak Saring bukanlah seorang wartawan yang kecil walaupun beliau sering merendah diri mengatakan beliau hanya pengutip botol (bahasa merendah diri), tidak sekali tidak.



Dari biodata tersebut saya melihat beliau seorang wartawan dan juga penulis yang kaya dengan pengalaman. Dalam usianya (75 tahun) yang seperti sekarang, tentu beliau punyai nostalgia sendiri tentang pengalaman yang panjang dalam bidang penulisan, khususnya dalam bidang kewartawanan.

Pada hari ini beliau pasti akan mengongsi pengalamannya selama 20 tahun kepada para peserta kursus. Saya tidak sabar untuk mendengar dan mengutip butir-butir mutiara ilmu yang beliau akan campakkan kepada kami semua.

Dalam ucapan terakhir kami tertarik dengan ayat... “terima kasih sebanyak bintang di langit”. Begitulah penulis yang kaya dengan bahasa dan pengalaman, sungguh memberi makna yang mendalam.

bersambung...


No comments:

Post a Comment

DEMI MASA